Wielen & onderdelen

Läuft bei dir? Nicht so? Dann haben wir genau das Richtige für dich – wie wärs mit neuen Laufrädern? Stabiler, leichter und eine deutlich bessere Straßenlage – der Austausch der Laufräder bietet dir eine einfache und schnelle Möglichkeit, dein Fahrrad noch spezieller an deine Bedürfnisse und Pläne anzupassen. Hier im Onlineshop findest du eine große Auswahl an Laufrädern und Laufradsätzen, die das beste aus deinem Tourenrad, MTB oder Rennrad herausholen. Wir haben Vorderräder und Hinterräder in sämtlichen gängigen Laufradgrößen für dich, weiter unten findest du jede Menge Tipps zum Kauf.

Geen resultaten gevonden voor de filter!

Wielen! Hier gaan we rond!

Stabieler, lichter of koeler? Het verwisselen van de wielen is een snelle en eenvoudige manier om de fiets nog meer aan uw wensen aan te passen. In onze winkel vindt u een zeer ruime keuze aan kant-en-klare wielen en wielensets die niets te wensen overlaten! U zult vinden MTB voorwielenMTB achterwielenMTB wielsetsWielen voor singlespeeders & fixiesTrekkingwielen en Wielen voor gravelbikes en racefietsen.

Waar moet je op letten als je wielen koopt?

Of je nu een MTB wielset nodig hebt voor all-mountain, enduro of downhill, wij hebben wielen in alle soorten en maten. Verschillende tandwielbevestigingen zijn beschikbaar, evenals verschillende installatiestandaarden en snelsluitingen.

De grootte is belangrijk

De meest gangbare maten voor MTB-wielen zijn 26 inch, 27,5 inch en 29 inch. Bij enduro en downhill worden overwegend 27,5 inch velgen gebruikt. Sommige enduro fietsen en vooral crosscountry fietsen gebruiken 29 inch wielen. Het voordeel van de grotere wielen is de soepelere loop en de grotere controle bij het rijden over randen en wortels. De 29 inch fietsen lopen veel soepeler en rollen zachter over sommige randen dan de kleinere 27,5 inch wielen doen. Maar op sommige enduro tracks en DH trails ben je beter af met 27.5 inch velgen. Door hun afmetingen zijn de kleinere wielen veel wendbaarder en kunnen ze dynamischer door bochten en over obstakels worden bewogen. Het is dan ook onmogelijk een algemeen antwoord te geven op de vraag, 27,5 inch of 29 inch. Het hangt veel af van de paden en de motor. Maar bovenal moet u als rijder zich neerleggen bij de velgmaat.

Wielen voor racefietsen

De wielen behoren tot de belangrijkste fietsonderdelen van een racefiets. Je kunt geen fiets hebben zonder wielen. Ze zijn een van de populairste onderdelen voor de meeste fietsers, omdat bijna geen enkel ander onderdeel van een racefiets zoveel invloed heeft op de prestaties en het uiterlijk als wielen. In onze winkel vindt u een selectie van verschillende wielsets. Wij bieden conventionele wielen voor wegfietsen, maar ook tubeless-ready velgen voor je cyclocrosser. Net als bij mountainbikes zijn wielen voor racefietsen en cyclocrossfietsen niet alleen verkrijgbaar voor velgremmen, maar ook voor schijfremmen. Deze wielen hebben een speciale naafbevestiging voor schijfremmen. De wielen in onze winkel worden gekenmerkt door een hoge stabiliteit en een laag gewicht. Wij hebben een selectie van cyclocross wielen van bekende fabrikanten zoals Alex Rims en Easton.

Als u uw wielen wilt aanpassen of reserveonderdelen nodig hebt, kunt u die ook in onze winkel vinden. Wij bieden een selectie van hubsspokesvelgen en andere accessoires en montagegereedschap.

Van welk materiaal is het wiel gemaakt?

MTB- en racefietswielen zijn gemaakt van verschillende materialen. Conventionele wielsystemen zijn gemaakt van aluminium of carbon. Beide materialen hebben hun voor- en nadelen. Carbon is bijzonder licht en zeer stijf. In tegenstelling tot aluminium is koolstofvezel echter ook gevoeliger en duurder. Aluminium wielen wegen daarentegen iets meer, maar zijn zeer gemakkelijk te onderhouden en uiterst robuust.

Welke asnorm is vereist?

Zoals voor veel andere fietsonderdelen, bestaan er ook voor wielen verschillende normen. In de loop der jaren hebben zich verschillende soorten constructies ontwikkeld, niet alleen qua afmetingen, maar ook qua montage.

Snel uitgebracht

De snelspanner is waarschijnlijk bekend bij iedereen die op een fiets rijdt. Snel, eenvoudig en praktisch kunnen de wielen via het hefboomslot worden verwijderd om snel de band te verwisselen of de fiets in de bagageruimte te krijgen.

De snelspanner is de meest voorkomende asstandaard op de markt en wordt op veel racefietsen en mountainbikes gemonteerd. De belasting werkt hier direct op het naafhuis en is niet bijzonder geschikt voor stevig rijden, bijv. downhill.

Doorbout

Een stabiele variant is de boutas. Een doorlopende as van 10 mm zorgt voor een hoge systeemstijfheid en een sterkere wielverbinding. Net als de quick release, hebben de meeste Thru Bold assen geen extra gereedschap nodig voor montage.

Thru Axle is een stabiele variant.

Dooras

De meest stabiele as is de steekas. De steekas is vooral gebruikelijk op mountainbikes. Deze as is niet compatibel met de conventionele dropouts voor quick-releases, maar vereist een speciale bevestiging op het frame. De as telt altijd mee als deel van het frame of de vork en heeft een doorlopende diameter van 12 mm, 15 mm of 20 mm. Deze as wordt met een hefboom of met behulp van een inbussleutel gemonteerd.

Tubeless Ready of fiets binnenband?

Een andere belangrijke vraag is of het systeem tubeless ready is, d.w.z. zonder binnenband voor een fiets. Het tubeless systeem heeft zich bij veel mountainbikers bewezen vanwege zijn lekbestendigheid. Het heeft bepaalde voordelen op het gebied van lekbescherming en rijcomfort. Bovendien kan ook hier een paar gram gewicht worden bespaard, omdat wordt afgezien van de conventionele fietsbuis.

In principe kan elke wielset tubeless worden gebruikt. De eerste vereiste is een strak systeem. Hiervoor worden speciale velgen gebruikt of conventionele velgen worden afgedicht met tubeless velglint. Bovendien zijn banden die klaar zijn voor gebruik zonder binnenband nodig om het afdichtmiddel in de band te houden.

De belangrijkste vragen in het kort:

  • Welke wielmaat is nodig?
  • Van welk materiaal moet het wiel gemaakt worden?
  • Voor welk gebruiksgebied of welke fietscategorie is het wiel nodig?
  • Welke asstandaard moeten de wielen hebben?
  • Zouden de wielen Tubeless Ready moeten zijn?

Een goedkoop alternatief: ombouwsets en adapters

Het hoeft niet altijd een nieuw wiel te zijn! Door het gebruik van speciale ombouwsets is de aanschaf van nieuwe wielen vaak overbodig! Sommige fabrikanten bieden slimme en goedkope adapters  in dit verband. Ook als slechts één onderdeel van uw fietswiel defect is, zoals het freewheel of een lager, vindt u in onze winkel de oplossing voor uw probleem.

Een ingenieus alternatief voor tubeless systemen zijn Tubeless Kits, waarmee je een gewone velg kunt ombouwen tot een tubeless systeem. Om uw nieuwe wielset meteen aan de ketting te kunnen leggen, moet u ook denken aan een cassette  of een cassette. een versnelling en de banden denken.

In onze online winkel vindt u een groot assortiment wielsystemen voor racefietsen, mountainbikes en fixi en singlespeed fietsen. De hoogwaardige wielen overtuigen door een goede afwerking en verschillende ontwerpen, zodat u gegarandeerd het juiste wiel voor uw fiets vindt.