Zonnebrillen

Moet je echt een speciale zonnebril kopen voor allerlei sporten? Voor je fietstraining bijvoorbeeld? Wat kan een fietszonnebril beter dan een andere bril? Welke tint past bij jouw fiets? Welke bril heb je nodig voor je wegtraining? Welke zonnebril is geschikt voor MTB plezier? Hier vind je alles wat je moet weten bij het kopen van een fietszonnebril.

Geen resultaten gevonden voor de filter!

Veilig van de zon genieten - met een fietszonnebril

Kan je een andere zonnebril of sportbril dragen op de fiets? Een hele goede vraag! Dat kan, maar is het slim om dat te doen? Die vraag beantwoorden we hier voor je

Mode zonnebril, sportzonnebril, fietszonnebril - wat is beter?

Zonnebrillen zijn natuurlijk altijd een kwestie van uiterlijk. Maar als het om je fietszonnebril gaat, zijn er naast een stijlvolle look nog een paar andere dingen waar je rekening mee moet houden.

Sportzonnebrillen zijn beter dan sportzonnebrillen.

Sportbrillen zijn veiliger dan modieuze brillen

.

Sporten brengen altijd een zeker risico op ongelukken met zich mee. Daarom zijn brillen voor sporters - en dat geldt natuurlijk ook voor fietsbrillen - altijd bijzonder robuust en splintervrij. Dus laten we wel wezen: sportzonnebrillen zijn al een betere keuze dan modezonnebrillen, zelfs voor fietssporten, omdat ze niet breken of versplinteren. Om dit te garanderen zijn monturen en lenzen gemaakt van innovatieve high-tech materialen die vooral licht en duurzaam zijn.

Maar waarom dan ook een fietszonnebril?

Vandaag de dag zijn er zonnebrillen voor elke sport, en met goede reden. Ten eerste heeft elke sport bepaalde basisvereisten die kunnen leiden tot zeer verschillend omgevingslicht. Het licht waarmee de ogen van wandelaars in de bergen worden geconfronteerd, is bijvoorbeeld anders dan de reflecties die optreden bij watersporten. De bril of lenzen zijn dan ook geoptimaliseerd voor verschillende bezigheden en kunnen alleen maar zorgen voor helder zicht en een goede bescherming van uw ogen op elk moment. 

Natuurlijk zijn de bewegingsvolgorde en houding bij elke sport anders. Vooral voor motorrijders gelden hier speciale regels, want bij vrijwel geen enkele andere sport zit de sporter permanent in een voorovergebogen houding. Het ontwerp van de bril moet zich daaraan aanpassen! In de meeste gevallen moet de bril de ruimte op het hoofd delen met een fietshelm, maar hij mag niet knellen rond de oren. En last but not least: hij moet goed passen op een hobbelige ondergrond en niet stuiteren of rammelen.

Daarom kun je voor veel verschillende sporten een sportzonnebril dragen, op de fiets werkt een speciale fietszonnebril gewoon het beste. 

De perfecte glazen voor fietszonnebrillen

.

Tinten

Met kleuring bedoelen we de kleur van de glazen. Terwijl je voor andere fietsbrillen een ruime keuze aan tinten hebt, zijn de glazen van zonnebrillen meestal donker gekleurd. Blauw, bruin en zwart zijn de meest voorkomende kleuren. Het hangt ook van de tint van de glazen af of de bril contrasten beter zichtbaar kan maken.

Tint

Tint bepaalt hoe donker een zonnebril is, omdat er verschillende tinten zijn die invloed hebben op hoeveel licht er door de glazen kan. Een sterker getinte zonnebril is geschikt voor heldere en zonnige dagen, plus hij is perfect voor uw fietstraining op grotere hoogte. Een lichter getinte fietszonnebril kan gedragen worden bij wisselvallig weer of op bewolkte dagen. Er zijn categorieën om je te helpen kiezen. Overigens heeft de tint, net als de kleurstelling van de bril, een grote invloed op de functie, de optiek speelt hier (helaas) een ondergeschikte rol! 

  • Filtercategorie 0:

Licht getinte zonnebrillen zijn het beste voor het rijden op bewolkte dagen en in de schemering. Ze absorberen ongeveer 20% van het invallende licht.

  • Filtercategorie 1:

Op bewolkte dagen ben je goed uitgerust met een zonnebril uit deze categorie. Ze filteren ongeveer 60% van het omgevingslicht.

  • Filtercategorie 2:

Vanaf filtercategorie 2 krijg je een echte zonnebril die geschikt is voor Midden-Europese zomerdagen. Hier wordt ongeveer 80% van het licht weggehouden van je ogen.

  • Filtercategorie 3:

Omdat fietszonnebrillen in deze categorie tot 92% van het licht absorberen, kun je ze dragen in het hooggebergte, in het zuiden of in de sneeuw. 

  • Filtercategorie 4:

In het hooggebergte of op zonnige gletsjertochten heb je een zonnebril nodig met maximale bescherming. Omdat deze bril tot 97% van het licht absorbeert, is hij niet geschikt voor deelname aan het wegverkeer - zelfs niet op de fiets! -

Fotochromatische of meekleurende zonnebrillen

.

Het uitzicht op het gevarieerde landschap is een van de mooiste facetten van het fietsleven! Als je op een mountainbike door het bos rijdt of met een racefiets hard over een landweg gaat, ken je het waarschijnlijk wel: de lichtomstandigheden veranderen in een fractie van een seconde. Je rijdt door schaduwrijke stukken, dan weer in de zon ... het is moeilijk om voortdurend je bril op en af te zetten, je hebt immers je handen aan het stuur nodig. Hier kan een fotochrome of meekleurende fietsbril een echte hulp zijn. De glazen reageren zelfstandig op het binnenvallende licht en passen de tint in enkele seconden aan.U hoeft de bril niet af te zetten, te verwisselen of de glazen te vervangen om goed te kunnen zien. 

Algemeen belangrijk: de UV-bescherming 

.

Zonnebrillen beschermen je niet alleen tegen botsingen met voorwerpen of andere weggebruikers die je in het felle zonlicht misschien over het hoofd had gezien. Ze beschermen je ogen en dus je gezichtsvermogen tegen blijvende schade! Daarom vind je vaak het label "UV 400" op hoogwaardige fietsbrillen. Dit betekent dat UV-straling tot 400Nm door de bril wordt gefilterd en zo worden hoornvlies, netvlies en lens optimaal beschermd tegen schadelijke golven. De UV-bescherming is onzichtbaar en heeft niets te maken met de tint of kleur van de bril, donkere zonnebrillen bieden niet automatisch een betere UV-bescherming. En voor de volledigheid: zonnebrandcrème hoort natuurlijk onder de zonnebril!

Gepolariseerde fietszonnebrillen

Gepolariseerde glazen zijn verfijnd met een coating die reflecties aanzienlijk vermindert en zo spiegeling en schittering voorkomt. 

Gehard, ontspiegeld, olie- en krasbestendig...

.. er zijn veel eigenschappen die uw fietsbril duurzamer en simpelweg beter maken! Vooral wanneer u in de natuur op uw mountainbike onderweg bent, mogen de glazen niet meteen bekrast worden door zand of stof - daarom zijn geharde glazen verplicht voor MTB-zonnebrillen. Alle coatings op de glazen moeten ook zweet- en oliebestendig zijn. Een anti-fog coating voorkomt dat de bril beslaat. Vooral in de zomer is een goed geventileerde brilvorm erg belangrijk, zodat zweet zich niet rond de ogen verzamelt en het zicht verbrandt of vertroebelt. 

De 7 belangrijkste kenmerken van een goede fietszonnebril

.

1. Effectieve mechanische bescherming voor uw ogen

Onafhankelijk van het uiterlijk, de kleur en de tint is elke bril ook een mechanische beschermer die voorkomt dat insecten, regendruppels, takken of stof in je ogen terechtkomen. Als u deze bescherming ook op minder zonnige dagen wilt, moet u eens kijken naar onze fietsbril. Daar vind je heldere glazen die je zicht niet belemmeren bij minder licht, maar toch voorkomen dat kleine onderdelen hun weg naar je ogen vinden.

2.

2. De bril is licht

Zoals alle fietsaccessoires zijn fietsbrillen bijzonder licht. Dit verhoogt het draagcomfort en voorkomt lelijke drukplekken op de neus. Bovendien kunt u de bril gemakkelijk meenemen in uw zadeltas of fietsrugzak.

3. Grote glazen

Wanneer je kijkt naar de zonnebrillen die je hier in de online shop kunt kopen, valt het je misschien op dat je zelden monturen tegenkomt met twee aparte lenzen. Moderne sportbrillen hebben vaak een enkele lens, die ook wel een lens wordt genoemd, of de Engelse term "lens" wordt gebruikt. De reden hiervoor is eigenlijk heel duidelijk: meer materiaal kan een groter deel van je gezicht bedekken en dus beschermen. De grote lenzen voorkomen ook dat er stof rond de neus binnendringt en sluiten goed af aan de zijkanten.

4.

4. Fietsbrillen zijn gebogen

Om de grote glazen het gebied rond de ogen zo goed mogelijk te laten bedekken, zijn fietsbrillen gebogen. Deze kromming past de bril aan de vorm van het hoofd aan, maar kan de omgeving vervormen, vooral rond de randen van de glazen. Dit is meestal alleen een probleem bij een goedkope bril en is niet te vrezen bij een hoogwaardige fietsbril.

5. De zonnebril past bij de helm

Als je een speciale fietszonnebril koopt, kun je ervan uitgaan dat de fabrikant heeft nagedacht over hoe de bril het beste tegelijk met een helm kan worden gedragen. Daarom passen fietszonnebrillen meestal op de meeste mountainbikehelmen en racefietshelmen. Het beste is om je helm mee te nemen als je een fietsbril of zonnebril laat aanmeten door een opticien, zo kunnen drukpunten direct vermeden worden

6. zachte veren voor meer draagcomfort

Om ervoor te zorgen dat de bril echt geen problemen veroorzaakt onder de helm, moeten de veren zacht, dun en in het beste geval vormbaar zijn. Sommige brillen hebben "koud vervormbare" veren. Die kun je zelf buigen en steeds weer aanpassen. Andere fietsbrillen kunnen door een opticien worden aangepast aan de vorm van je hoofd en helm.

7.

7. Fietszonnebrillen voor mannen en vrouwen, MTB en racefietsen?

De meeste zonnebrillen hier in de winkel zijn unisex modellen die vrijwel iedereen passen. Sommige modellen vallen wat smaller, andere zijn geschikt voor brede gezichten, maar over het algemeen is de pasvorm van de bril zeer veelzijdig. Ook hier wordt - in tegenstelling tot andere fietsaccessoires of de rest van de fietskleding - geen onderscheid gemaakt naar fietsdiscipline. Onze fietszonnebrillen zijn geschikt voor racefietsers en mountainbikers, voor graveltochten en fietstochten.