Dirt Bikes

Is rechtdoor rijden niet jouw ding? Dan is een ongecompliceerde, wendbare crossmotor met zippy rijeigenschappen de perfecte trainingspartner voor jou! De tweede naam Dirt Jumper Bike  verraadt al in welke richting hij moet gaan - in plaats van horizontaal te bewegen, bewegen crossmotoren meestal naar boven en naar beneden, en bij voorkeur op losse aarde en in het vuil (dirt). Sensationele sprongen en adembenemende trucs wachten op je, of het nu in het bikepark, off-road of in de uithoeken van je stad is. Hieronder vind je de nieuwste crossmotoren in onze winkel en we vertellen je waar je de spannende mix van MTB en BMX kunt rijden, hoe makkelijk het is om de juiste crossmotor te kopen en welke accessoires je nodig hebt.

Geen resultaten gevonden voor de filter!
1

Waar is een crossmotor echt leuk?

Een crossmotor is eigenlijk de doorontwikkeling van een mountainbike. Of is het meer een achteruitgang, d.w.z. "terug naar de wortels"? Velen zien de compacte funmachines gewoon als een kruising tussen BMX en Trailbike. Eén ding is echter zeker: waar een mountainbike het einde van zijn terrein heeft bereikt, kan een crossmotor nog een heel eind komen. Het is misschien geen klassieke kilometervreter, maar met geen enkele andere fiets kun je rotsen, omgevallen boomstammen, trappen, buizen of pompbanen met zoveel adrenaline en actie bedwingen. Het komt erop neer dat een crossmotor overal thuis is waar fietsen eigenlijk niet thuishoren, omdat ze nogal onpraktisch zijn in het wegverkeer.

Typisch terrein voor crossmotoren is:

  • Fietsparken
  • Fun/skate parken (indien toegestaan)
  • Natuur en ruw terrein
  • In de stad, buiten de gebaande paden, "verloren plaatsen" 

De kortere weg:

Dit is een crossmotor - Dingen om te weten over crossmotoren

Aangezien je je weg tot hier hebt gevonden, heb je waarschijnlijk al een idee van wat een crossmotor is en wat hij kan. Voor de zekerheid sommen we hier de belangrijkste kenmerken op:

Dirt bike basics - no nonsense over de hele linie

Een crossmotor heeft een stevig frame nodig en een stel wendbare wielen, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. Je kunt crossmotorframes kopen in aluminium uitvoering of een fiets van absoluut onverwoestbaar staal. Auminium kozijnen daarentegen zijn licht en goedkoop te produceren. Afhankelijk van het materiaal en de fabricagemethode bieden de frames meer of minder buiging - d.w.z. comfort - of goede stijfheidswaarden - d.w.z. efficiëntie. 

Typisch voor een crossmotor is de laaggeplaatste bovenbuis en het zadel, dat zich dus ongeveer op kniehoogte bevindt.

De Geo is gewoon niet gemaakt voor langere ritten, tenzij je kilometers lang staand wilt rijden. Op onze foto's heb je misschien gezien dat het zadel zo is geplaatst dat het niet in de weg zit bij sprongen, maar het zorgt niet voor een efficiënte rijpositie. 

 

De Geo is gewoon niet gemaakt voor langere ritten.

De banden van een crossmotor

De meeste crossmotoren zijn uitgerust met 26 inch wielen met hoge grip, een goed compromis tussen wendbaarheid en snelheid. Er zijn echter ook enkele modellen met 24 inch-banden voor kinderen, zodat de jongeren de smaak te zijner tijd te pakken kunnen krijgen. Door de relatief grote banden - in vergelijking met een BMX-fiets - legt een crossmotor iets meer afstand af dan een BMX kan. De banden zijn meestal voorzien van fatsoenlijke noppen, dus als je crossmotor echt mag dirt, zal hij genoeg bite hebben. U kunt echter ook gladde banden monteren om hem efficiënter te laten rollen in de stad.

Dirt bike onderdelen - geen poespas, geen gedoe

Dirt bikes besparen materiaal aan alle kanten! Vette remsystemen? Echt niet! Als je remt, ben je bang! Dikke versnellingen met massieve tandwielen? Je kunt ze elders krijgen, maar niet op een crossmotor. Een comfortabel zadel met dropper post? Vergeet het! Een verende voorvork met ruime veerweg is de enige concessie aan rijcomfort en die moet tegen een stootje kunnen, net als de crank. Waarom? Op het eerste gezicht zie je dat de geometrie van de fietsen niet gemaakt is om de rit uit te zitten. U rijdt, springt en valt rechtop, dus ranks die gedurende lange tijd veel gewicht kunnen dragen, zijn een absolute must. Hetzelfde geldt voor de verende voorvork, die het zwaar te verduren krijgt van alle luchtacrobatiek, en daarom gebruiken de fabrikanten van onze crossmotoren alleen topmateriaal voor de vorken.

Lichtgewicht en robuust

Om gewicht te besparen, vertrouwen fabrikanten als NS Bikes op een pittige schijfrem achterop - en dat is het einde van de uitrustingslijst. Afhankelijk van het model, wordt zelfs een voorrem volledig weggelaten. Het duidelijke voordeel van zoveel minimalisme is de prijs - je hoeft niet te betalen voor wat er niet op de motor zit, en zo leveren dirt jump bikes enorm rijplezier op voor relatief weinig geld. Bovendien bestaat er geen gevaar dat waardevolle hulpstukken worden overbelast door zoveel actie en voortdurend moeten worden onderhouden, gerepareerd en vervangen. Het enige waar je je zorgen over hoeft te maken is je volgende rit - niet je uitrusting.

Speciale editie Slopestyler

De uitzondering zijn slopestylers, een ondersoort van modderfietsen. Hier is een full suspension met verende voorvork en frameschokdemper aan boord, die dan verantwoordelijk is voor "hoger, verder, beter", althans wat het springvermogen van crossmotoren met schokdempers betreft.

Conclusie: crossmotoren zijn meer een gimmick dan een vervoermiddel. Ze houden het midden tussen BMX en MTB.

Is een crossmotor de juiste motor voor u?

De kenmerken van de crossmotor in een oogopslag:

  • zo licht mogelijk gewicht, goede vliegeigenschappen
  • een robuust, goed gemaakt frame van staal of aluminium
  • een stevige slinger
  • een onverschrokken verende voorvork met veel duikvermogen
  • een licht remsysteem, meestal slechts één rem
  • geen versnellingen, spatborden, lichten, enz.

Hoe rijdt een crossmotor?

Goede vraag. Misschien vliegt hij beter dan hij rijdt. Zonder versnellingen, met zijn kleine banden en eigenzinnige geo, is een crossmotor puur een fun bike. Hij is niet gemaakt voor lineaire bewegingen, maar hij is wendbaar, wendbaar en speels. Om er zeker van te zijn dat je niet verdwaalt, zorgen de directe besturing en de geo voor een perfect bestuurbare fiets.

Hoe minder gewicht hij met zich meebrengt, hoe gemakkelijker hij van de grond komt, dus een lichtgewicht aluminium frame is logischerwijs in het voordeel. Als u echter meer gewicht meeneemt, is een stalen frame wellicht beter en langer bestand tegen extreme stunts. Staal heeft nog een ander interessant aspect: het brengt meer op dan de andere twee basismaterialen voor fietsen, aluminium en koolstof. Een stalen frame kan dus de rijeigenschappen van een fiets beïnvloeden door een beetje flexibiliteit.

U kunt de rijeigenschappen ook beïnvloeden met verschillende jassen. Brede, dikke banden zorgen voor betere grip. Smalle, gladde banden zorgen voor betere rijeigenschappen.

Een overzicht van de behandeling:

  • playful
  • agile
  • handig
  • Uitstekende controle dankzij responsieve besturing
  • best geschikt voor trucs
  • niet echt comfortabel
  • niet bedoeld voor lange afstanden

Wat zijn de voordelen van een crossmotor?

Een crossmotor heeft twee onverslaanbare voordelen: hij is goedkoop en hij is leuk. Wat niet op de motor zit kan niet kapot, en je hoeft er niet voor te betalen. U kunt dus ofwel op een echt goedkope fiets rijden of het beschikbare budget investeren in een kwaliteitsfiets. De voordelen van zijn rijeigenschappen komen in het spel wanneer je off-road trucs oefent.

Dirt Bikes zijn een geweldige manier om te rijden.

Omdat crossmotoren gebouwd zijn voor sprongen en dergelijke, zorgen fabrikanten ervoor dat ze een robuuste constructie hebben,wat voorkomt dat je fiets constant naar de fietsdokter moet.

De voordelen van een crossmotor op een rijtje:

  • betaalbaar
  • Duurzaam en robuust
  • zijn rijeigenschappen maken hem voorbestemd voor allerlei soorten trucs

Hoe duur is een crossmotor?

Als u doorklikt naar onze andere fietsen, zult u zien dat de prijzen daar variëren van een paar honderd euro tot "open tot de top". Dat is anders met crossmotoren. Het lage uitrustingsniveau houdt de prijzen binnen een behoorlijke marge, de dure componenten blijven beperkt tot een goede rem, dat is alles.

Gunstige prijzen variëren van een paar honderd euro tot "daarboven".

Vervoerbare crossmotoren zijn verkrijgbaar van 700 tot 1300 euro. Wil je het dirt jumping proberen? Dan zit je goed met deze goedkope fietsen. Verwacht een beetje meer gewicht, een mechanische schijfrem en een hoop rijplezier.

Dirtbikes zijn duur.

De dure crossmotoren kosten tussen de 1300 en 2000 euro. Hier krijg je een uitstekende verende voorvork, een licht maar stevig aluminium frame, een hydraulische schijfrem en eventueel een versnellingspook. Uiterst taaie aandrijvingen worden hier ook gemonteerd.

.

De kosten in een oogopslag:

  • Goedkoopste crossmotoren kosten van 700 euro tot 1300 euro
  • Betere crossmotoren kosten van 1300 tot ongeveer 2000 euro

Dirt bike, mountain bike en BMX in vergelijking

Waar is precies het verschil tussen de types motorfiets waarvan bekend is dat ze graag rechte stukken vermijden?

Dirt bike - Mountain bike

.

Of je nu een fully of een hardtail onder je kont hebt, je zult er zeker beter op vooruitkomen dan op een crossmotor! Zelfs een royaal gedempte fully rijdt beter op lange afstanden dan een crossmotor, omdat je het zadel hebt waar het hoort, dankzij de variabele zadelpen. Mountainbikes zijn meestal uitgerust met grotere wielen, zodat ze beter vooruit komen.

Dirt bike - BMX

.

Met een beetje geluk is een BMX nog altijd veel goedkoper dan een crossmotor. Maar dat is slechts één verschil. Het wordt pas echt spannend als je de mogelijkheden van de twee motoren vergelijkt. Qua wendbaarheid verslaat een BMX een crossmotor, wat betekent dat voor allerlei binnenstedelijke kunstjes een BMX toch iets geschikter is dan een crossmotor. Een crossmotor houdt - zijn naam zegt het al - van modder, van sprongen en terrein.

Waarop te letten bij het online kopen van een crossmotor

.

Het vinden van de juiste crossmotor is niet zo moeilijk, de niet verkrijgbare onderdelen nemen je immers veel van de besluitvorming uit handen. 

  • Hoe vaak wilt u op uw crossmotor rijden?

Er is maar één vuistregel: hoe meer je investeert, hoe duurzamer en robuuster de weinige onderdelen van je crossmotor.Als je nieuw bent in de scène en een crossmotor wilt testen, kun je goedkopere fietsen vinden in onze winkel, je kunt later altijd upgraden. Je kunt jezelf natuurlijk ook meteen trakteren op een topfiets, de investering betaalt zich meestal direct terug door minder werkplaatsbezoeken.

  • Waar wilt u gaan rijden?

Ruw terrein, grindpaden, geblokkeerde paden - een crossmotor voelt zich overal thuis waar over obstakels moet worden gesprongen. De vuistregel: Terwijl een crossmotor meer geschikt is voor natuurlijke acrobatiek, is een BMX een kandidaat voor stadsstunts. Als u met uw crossmotor in een fietsenpark of op heuvelachtig terrein wilt rijden, is een uitvoering met versnellingen een goede optie.

  • Welke framemaat/bandenmaat heb ik nodig?

Je hoeft niet te worstelen met talloze framematen, er zijn crossmotoren met 24 inch banden voor kinderen en kleinere bikers, maar de meeste rollen - of beter: springen - op 26 inch banden. Je kunt dus eigenlijk niet fout gaan als je online een crossmotor bestelt!  

Koop een crossmotor van de beste fabrikant 

.

Het aantal fabrikanten dat crossmotoren in hun gamma heeft, is te overzien. Hier in de BMO online shop vindt u ze van Dartmoor en NS Bikes. 

De juiste accessoires bij uw crossmotor

.

Je weet het waarschijnlijk toch al, maar we willen je er nog eens aan herinneren: Je kunt niet op de fiets stappen zonder helm, zeker niet als er wild gesprongen en gemene valpartijen op je agenda staan! Als je het rustig aan wilt doen, is een mountainbikehelm voldoende, maar als je serieus bent, is een volledige gezichtshelm een must! Het maakt ook niet uit of je met je crossmotor echt op losse aarde rijdt (dus echt in de Dirt), of dat je op beton rijdt, verschillende beschermers zorgen ervoor dat je heelhuids weer thuiskomt. Wij raden vooral een rugzak met geïntegreerde protector aan, die niet alleen water en snacks bewaart, maar ook je rug beschermt

.

En waar hard gevallen wordt, knalt vaak een slangetje, dus een multitool, een minipompje en een of twee reserve slangetjes zijn een must in je rugzak! Of u kunt zich binnenbandloze banden veroorloven en dan bent u ook van die zorg af! Dus waar wacht je nog op? Het is altijd crossmotor weer!

Weet u niet zeker welk type fiets geschikt is voor u? Hier bij BMO, is het makkelijk om te vergelijken. We leggen uit wat mountainbikes, stads- en stadsfietsen, trekkingfietsen, racefietsen en E-bikes allemaal kunnen. Plus, we helpen je een coole kinderfiets te kopen voor je kleintje. Lees onze koopgidsen en je weet welke fiets je gelukkig zal maken!