Verende voorvorken

Over een wortel schieten, zonder whiplash over een grindweg rijden, een spectaculaire val van een rots - alles kan. Maar alleen als je motor het begeeft. Om flexibel te kunnen reageren op ongunstige ondergronden zonder te breken, heb je een verende voorvork nodig. Hier kunt u lezen wanneer een verende voorvork zin heeft en hoe u de juiste vindt.

Geen resultaten gevonden voor de filter!

De verende voorvork maakt uw fiets onafhankelijk van de weg!

Volgens de legende werden de eerste verende vorken ontwikkeld in de jaren negentig, toen mountainbikes echt van de grond kwamen. Het is mogelijk dat te veel van de eerste MTB-gekken naar huis schuifelden met stotterende, pijnlijke schouders en gebroken vorken omdat het materiaal gewoon niet tegen hun ritten opgewassen was. De voorvork wat meer flexibiliteit geven bleek een geniale zet, die niet alleen de bergsport tot op de dag van vandaag ten goede komt, maar een verende voorvork is ook een fijn ding op lange-afstandstrekkingfietsen.

Maar wat onderscheidt een verende voorvork nu precies, wanneer is het zinvol en vooral...hoe vind je de juiste? Lees verder en je zult het weten!

Wat een verende voorvork kan doen

Een verende voorvork op je fiets geeft je twee grote voordelen: 

  • De vering demptoneffen oppervlakken en zorgt er zo voor dat uw armen en dus uw hele bovenlichaam minder last hebben van trillingen. Dit maakt uw ritten over het algemeen veel comfortabeler.

  • Het grondcontact van je fiets wordt beter. Stel je voor dat er een steen, iets kleiner dan je vuist, voor je ligt. Als je er overheen rijdt, zal je voorwiel erop reageren. Een wiel op een stijve vork zal stuiteren of zijwaarts glijden. Als het wiel op een vork met een demper zit, drukt het verende element in, je rolt over de steen, en je bent klaar.

Daarnaast opent een vering in de vork de hele wereld van fiets trucs, sprongen, drops en sensationele stunts worden mogelijk.

Vorken met vering zijn daarom vooral te vinden op trekkingfietsen, want een beetje extra comfort is altijd welkom op lange fietsexpedities. Het andere type fiets dat zonder verende vorken ondenkbaar zou zijn, zijn allerlei soorten mountainbikes, waarbij de verbeterde rijeigenschappen op allerlei ondergronden populair zijn.

Verende vorken zijn dan ook vooral te vinden op trekkingfietsen, want een beetje extra comfort is altijd welkom op lange fietsexpedities.

Hoeveel veerweg heeft uw fietsvork nodig?

Afhankelijk van uw gebruiksgebied en uw voorkeuren, moet u de veerweg (ook wel dive of travel genoemd) van uw verende voorvork kiezen. Voor ontspannen toertochten in matig terrein of op grindpaden moet bij de keuze van een verende voorvork de voorkeur worden gegeven aan een veerweg van 80 - 120 mm. De meeste trekking vorken vallen binnen dit bereik. Als je vaak fietst op lichte trails en liever toert met een all-mountain MTB, trail bike of cross-country mountain bike, is 120 - 140 mm veerweg geschikt. Als je tijdens je tocht soms veeleisende trails met ruigere obstakels opzoekt, kun je de veerweg van je vork nog verder vergroten. 150 - 170 mm zou gewoonlijk voldoende moeten zijn. Enduros komen met vergelijkbare waarden. De laatste stap naar boven is de Downhill en Freeride verende voorvork, waar 170 - 200 mm veerweg de rijder nog meer mogelijkheden bieden. Deze zijn bijzonder geschikt voor het bikepark en voor trails met grote sprongen, waar je veel veerreserves nodig hebt.

Laten we het over verende vorken hebben!

Om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent, leggen we de belangrijkste onderdelen, termen en afstelmogelijkheden van een verende voorvork uit

De belangrijkste onderdelen van een verende voorvork
.
  • de vorkpoten zijn de twee buizen die aan de linker- en rechterkant omlaag gaan en het voorwiel vasthouden
  • de vorkkroon verbindt de vorkpoten aan de bovenkant met elkaar
  • de dropouts houden de as aan de onderkant van de vork vast 
  • de dipbuis dipt in de standbuis wanneer de vering wordt samengedrukt
  • de vorkstuurbuis verbindt de vork met het fietsframe
  • De rembevestigingen bepalen of u een velgrem of een schijfrem kunt monteren
  • Vorken met vering zijn verkrijgbaar met een zogenaamde Single Crown, d.w.z. met een enkele drievoudige klem, of met een Dual of Double Crown of dubbele drievoudige klem
  • De travel of dive is de lengte van de dip tube die in de stanchion duikt wanneer de vering samendrukt, het wordt gemeten in mm; hoe groter het getal, hoe meer de vork meegeeft
Right-side-up of upside-down?

Vorken met vering kunnen "verkeerd-om" of "rechts-om" worden geplaatst. Right-side-up betekent dat dunne stanchions direct op de drievoudige boom zijn gemonteerd en in dikkere dompelbuizen eronder inveren. Bij een omgekeerde vork komen de dunne dompelbuizen uit de onderkant van de naaf. Hier komen de dikkere standpijpen van de drievoudige klem. Deze verende vorken worden beschouwd als bijzonder gevoelig.

Verstelmogelijkheden van een geveerde fietsvork
.
  • Compressie (compressiedemping)

De compressietrap is verantwoordelijk voor de compressiesnelheid en wordt meestal op de verende voorvork ingesteld via een blauwe draaiknop met plus en min. Met deze instelling regelt u de oliestroom in de vorkhydrauliek wanneer de slag wordt bediend. Als de compressie gesloten is, veert de vork langzamer in. Als de compressie open is, is de oliestroom groter en werkt het verende element sneller.

    .
    • Hoge- en lagesnelheidscompressie

    Bij vorken van hoge kwaliteit wordt de compressie in twee bereiken verdeeld. U kunt instellen hoe snel of langzaam de vork werkt in langzame en snelle schokken. Op die manier kun je je afstemmen op verschillende passages met hoge snelheid, zoals wortels of steenvelden, en passages met lage snelheid, zoals sprongen en aftrappen.

    • Rebound of rebound

    De terugveringsfase, ook wel rebound genoemd, wordt meestal ingesteld met een rode knop. U vindt het meestal onderaan de standpijpen van de vork. Deze instelling is de tegenhanger van de compressiedemping. Hier stel je de hoeveelheid olie in die terugstroomt in de vork, wat de mate van rebound bepaalt.

      De rebound demping is het tegenovergestelde van de compressie demping.
      • Hoge snelheid en lage snelheid rebound

      Ook bij uitgaande demping is er een verschil tussen hoge- en lowspeed afstelling bij verende vorken van hoge kwaliteit. Net als bij de ingaande demping bepaalt u hier hoe de vork werkt bij snelle en langzame passages

      • SAG of negatieve reis

      Gebruik de SAG om de negatieve veerweg in te stellen. Deze is verantwoordelijk voor de mate waarin het verende element zakt wanneer u op uw fiets staat. Bij enduro- en downhillrijden is de 25%-grens een populaire instelwaarde. Bij luchtgeveerde vorken stel je de SAG eenvoudig in via een demper/vorkpomp. Als indicator voor de negatieve slag wordt de gewoonlijk rode O-ring rond de schokdemper naar beneden gedrukt. Tijdens de test beweegt de O-ring naar de desbetreffende positie en kunt u gemakkelijk het percentage aflezen op de gedrukte schaal en indien nodig bijstellen. In het geval van verende vorken met stalen veren, moet u vaak de verende elementen vervangen.

      Welke ophangsystemen zijn beschikbaar?

      Er worden verschillende ophangingselementen gebruikt om uw rit zo soepel mogelijk te laten verlopen. Elastomeer pads zijn de goedkoopste, maar ze hebben een zeer beperkte levensduur en bieden weinig tot geen aanpassing. Als gevolg daarvan zijn ze tegenwoordig moeilijk te vinden. Eenvoudiger en meestal goedkopere geveerde vorken bufferen via een stalen veer. Als u de hardheid van de vering wilt aanpassen, moet u de veer vervangen. Bovendien kunt u vaak de uitgaande demping aanpassen, die bepaalt hoe snel of langzaam een verende voorvork stuitert. Vorken in het topsegment vertrouwen vaak op een luchtpatroon. Met een dergelijke luchtgeveerde voorvork kan de vering exact worden aangepast aan het gewicht en de voorkeuren van de rijder, een optimale aanpassing aan individuele omstandigheden zoals gewicht, ondergrond en fietservaring, evenals persoonlijke voorkeuren is zonder problemen mogelijk.

      Welke verende voorvork voor welke wielmaat?

      26 inch geveerde vorken

      26 inch fietsen worden steeds zeldzamer, en op de meeste fietsen is de wielmaat vervangen door 27,5 inch of 29". De 26 inch vork is echter niet helemaal uitgestorven. Aangezien deze vorken meestal worden gebruikt wanneer wendbaarheid en manoeuvreerbaarheid vereist zijn, zult u deze maat fiets in de mountainbike sector bij voorkeur aantreffen bij dirtriders en slopestylers. Deze verende vorken zijn vaak uitgerust met een veerweg van 100 mm tot 120 mm.

      27,5 inch geveerde voorvork

      De 27,5 inch wielmaat is de nieuwe standaard geworden in All Mountain, Enduro en Downhill. Wij bieden een breed scala aan 27 inch geveerde vorken met een veerweg van 100 mm tot maar liefst 203 mm. Deze verende vorken zijn verkrijgbaar met verschillende veersystemen.

      28-inch verende voorvork

      Op een trekkingfiets of een stadsfiets vind je vaak 28 inch wielen, en de meeste volwassenen voelen zich prima met deze maat. Daarom zijn veel fietsvorken met schokdempers in deze maat verkrijgbaar.

      29 inch verende voorvork

      De lichtlopende 29 inch wielen worden veel gebruikt in de cross-country, all-mountain en enduro sector. In onze online shop bieden wij u 29 inch geveerde vorken met de gangbare schokdempercapaciteiten van 100 mm, 120 mm, 140 mm, 150 mm, 160 mm, 170 mm en 180 mm. De geveerde voorvork biedt u veel rijcomfort tijdens lange ritten over ruw terrein en voldoende controle tijdens ruige afdalingen.

      >Bekijk onze mountainbikes, fullys, hardtails en trekkingfietsen om te zien hoe een verende voorvork het doet op jouw fiets!

      De juiste verende voorvork vinden

      Een paar verschillende onderdelen bepalen of een vork op uw fiets past - of niet.

      Welke stuurbuis?

      Logischerwijs moet de stuurbuis in uw fietsframe passen. Er zijn verschillende buitendiameters, 1 inch is een standaardmaat, maar veel fabrikanten bouwen vorken met een andere stuurmaat. De lengte van de stuurbuis varieert ook van vork tot vork, de stuurbuis kan indien nodig worden ingekort.

      Welk headset-systeem?

      Het balhoofdstel zorgt ervoor dat de vork stevig maar soepel in de balhoofdbuis zit. Er zijn verschillende soorten balhoofdstellen, de meest voorkomende zijn Ahead, Tapered en Threaded. Wanneer u een nieuwe vork koopt moet u het juiste systeem kiezen, dit kunt u eenvoudig instellen in onze filters. 

      Welke rem? 

      De meeste fietsen die tegenwoordig een verende voorvork hebben, worden afgeremd met schijfremmen. Toch bestaan ze, verende vorken met bevestigingspunten voor velgremmen. U kunt meer lezen over de voordelen van de twee remsystemen in onze Fietsremmen sectie, op dit punt hoef je alleen maar de juiste vork voor de job te kiezen. 

      Welke as?

      Er zijn veel verschillende asnormen en er komen nog steeds nieuwe bij. Veel fietsfabrikanten hebben in de loop der jaren hun eigen systeem ontwikkeld, elk met zijn eigen voor- en nadelen. In de specificaties van onze vorken kunt u onder "Inbouwnorm" lezen voor welke assen ze geschikt zijn. Boost, standaard, snelspanner of steekas - hier vindt u zeker het juiste systeem voor uw fiets.

      Vind het perfecte systeem voor uw fiets.

      Vind de perfecte verende voorvork in de BMO online shop

      .

      Wij hebben een breed scala aan verende vorken voor u in de aanbieding, dus u kunt er zeker van zijn de juiste te vinden. Er zijn vorken voor trekkingfietsen en mountainbikes, met veel veerweg, met minder veerweg, goedkope en topmodellen. Zelfs als u liever een ongecompliceerde rigide vork monteert, kunt u er hier een vinden en bestellen. Welke vork u ook kiest, vergeet niet de nodige gereedschap te kopen, want u zult uw nieuwe vork zo snel mogelijk willen installeren. Heel belangrijk: voor een luchtgeveerde voorvork heb je een schokpomp nodig!