E-bikes

Wij hoeven waarschijnlijk aan niemand uit te leggen wat een e-bike precies is. U weet waarschijnlijk al hoe leuk een e-bike is en hoe praktisch hij is in het dagelijks leven. Maar wij kunnen u helpen de juiste e-bike te kiezen. Daarom vindt u hieronder onze e-bike koopgids, dus

Elektrische mountainbikes https://bike-mailorder.imgbo.lt/media/image/bb/e7/90/E-MTB_mini.jpg Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes

Elektrische hardtail MTB's Elektrische full suspension MTB's Elektrische gravelbikes & racefietsen https://bike-mailorder.imgbo.lt/media/image/e7/f7/00/E-Gravel1_mini.jpg Elektrische gravelbikes & racefietsen

Elektrische gravelbikes & racefietsen

Elektrische trekkingfietsen https://bike-mailorder.imgbo.lt/media/image/01/a3/c2/E-Trekking_mini.jpg Elektrische trekkingfietsen

Elektrische trekkingfietsen

Elektrische stadsfietsen https://bike-mailorder.imgbo.lt/media/image/6f/92/68/E-City_mini.jpg Elektrische stadsfietsen

Elektrische stadsfietsen

Geen resultaten gevonden voor de filter!

Op de e-bike rijd je - alleen beter!

De technische definitie van een e-bike: het is een fiets met een motor en een accu. En een emotionele beschrijving: een e-bike zorgt voor moeiteloos plezier op twee wielen. 

In tegenstelling tot andere gemotoriseerde voertuigen rijdt een e-bike echter alleen als de berijder ook trapt. Zonder spierkracht, werkt niets! Overigens maakt de ondersteuningsmotor je niet direct sneller, maar omdat het trappen makkelijker gaat, trappen mensen graag sneller op de e-bike en dan rolt hij ook sneller dan een bio-bike.

De afgelopen jaren zijn e-bikes begonnen aan een triomftocht zoals de fietswereld die nog nooit heeft gezien. In 2020 waren 39% van alle in Duitsland verkochte fietsen e-bikes, waarvan er bijna 2 miljoen over de toonbank gingen. Veel mensen kunnen zich een leven zonder e-bike gewoon niet voorstellen. E-bikes maken het leven van alledag gemakkelijker, ze zijn geweldige vrijetijdsgenoten, ze zijn milieuvriendelijk en allround praktisch.

Maar niet alle e-bikes zijn hetzelfde. Aan de ene kant zijn er veel verschillende soorten e-bikes, verschillende motoren en uitrustingen. Aan de andere kant zijn er enorme prijsverschillen, vooral bij e-bikes. 

Hier vindt u de belangrijkste informatie die u zal helpen bij het kiezen van een e-bike.

De kortere weg:

Wat is een e-bike - Dingen om te weten over e-bikes

Wat is een e-bike, wat is een pedelec, wat is een S-pedelec?

Oorspronkelijk werden de termen enigszins verschillend verdeeld, maar tegenwoordig is het volgende onderscheid gangbaar geworden: Een E-bike is een fiets met elektrische aandrijving, hij wordt ook wel Pedelec (PEDal ELEctric Cycle) genoemd. Hij ondersteunt uw trapbewegingen tot 25 km/u. Een S-pedelec is een snelle e-bike die u tot 45 km/u ondersteunt en onderworpen is aan speciale wettelijke voorschriften. Als u deze snelheden overschrijdt, remt uw fiets natuurlijk niet volledig af, maar u voelt wel dat de ondersteuning weg is.

In tegenstelling tot een scooter, bromfiets of motorfiets helpt de motor van een e-bike u alleen wanneer u trapt.

Ben ik sneller op een e-bike?

Wie voor het eerst op een e-bike stapt, kan in eerste instantie sceptisch zijn. Zal het echt zo snel zijn? Misschien zelfs te snel?

Wij kunnen u hier geruststellen. Als je het niet wilt, zal je e-bike niet snel zijn. U kunt ook in een slakkengangetje rijden en van het uitzicht genieten. Ten eerste, een e-bike aandrijving doet niets als je niets doet. Alleen als je trapt, krijg je steun van de motor.Als je stilstaat, staat de aandrijving ook stil. De motor versnelt u niet, maar maakt het u gemakkelijker om te trappen. Hierdoor bent u sneller met minder inspanning en kunt u gemakkelijk langere afstanden en hellingen bedwingen. 

Een fiets met motor.

E-bike rijders zijn sneller omdat het trappen minder inspannend is en ze dus sneller kunnen trappen, niet omdat de motor hen voortduwt.

.

De technologie van een e-bike

  • De motor van de e-bike

De motor zit in de trapas en geeft zijn vermogen rechtstreeks door aan de fietsketting (tenminste als het een middenmotor is). Met elke nieuwe generatie worden e-bike motoren lichter. Ze worden ook stiller. Iedereen hoeft toch niet te horen dat je hulp krijgt van een elektrische motor? Ze mogen niet meer vermogen hebben, het maximale vermogen is bij wet geregeld. Fabrikanten hebben echter de vrije hand als het op koppel aankomt, waarover u hieronder meer kunt lezen.

Een motor weegt ongeveer 2 tot 3 kilogram, het gewicht en de afmetingen zijn afhankelijk van de fabrikant en het afgegeven vermogen. 

  • De accu van de e-bike

De accu voorziet uw aandrijving van stroom. Je moet hem opladen, dan geeft hij meer of minder bereik, afhankelijk van zijn capaciteit. Hoeveel laadcapaciteit u nodig hebt, hangt af van hoe lang en hoe ver u wilt rijden. Voor kortere ritten door de stad volstaat een kleinere accu; voor lange ritten met een krachtige motor of met veel bagage hebt u een grotere accu nodig.

Een paar jaar geleden waren de accu's op elke elektrische fiets nog goed herkenbaar omdat ze aan de buitenkant van de onder- of zadelbuis waren gemonteerd. Toen werden de batterijen gedeeltelijk in het frame ingebouwd. Wanneer de batterij aan een stuk in het frame is gemonteerd, spreekt men van een semi-geïntegreerde batterij. Sinds het modeljaar 2020 zijn de batterijen steeds meer geïntegreerd, d.w.z. ingebouwd in de onderbuis. Batterijen op bagagedragers worden tegenwoordig nauwelijks nog geïnstalleerd, omdat ze het zwaartepunt van de fiets in ongunstige zin verplaatsen.

De batterij weegt ook zo'n 2 tot 3 kilo. Het gewicht neemt toe met de opslagcapaciteit.

 

 

  • Display

 

Het scherm vervult twee functies. Ten eerste gebruik je het om je e-bike te besturen. Dit gebeurt met een druk op de knop of via een touchscreen. Afhankelijk van de fabrikant en het model geeft het display u ook meer of minder gedetailleerde informatie over uw ritten. Kilometers, batterijbereik, hartslag, buitentemperatuur, verbrande calorieën, rijtijden en andere informatie kunnen worden weergegeven.

Op nieuwere e-bikes vervangt je smartphone het display van de e-bike. De fiets en de mobiele telefoon worden via Bluetooth gekoppeld en via een app bediend.

 

 

  • De schakeleenheid

.

 

De meeste aandrijvingen voor e-bikes kunnen worden bediend met knoppen direct op het display. Veel fietsen hebben ook een bedieningseenheid binnen het bereik van uw linkerduim, zodat u bijvoorbeeld de ondersteuningsstand kunt selecteren zonder uw hand van het stuur te halen.

 

 

  • Sensoren

 

Om de trapas heeft een e-bike tal van sensoren die uw trapbewegingen, cadans, helling of snelheid lezen. De boordcomputer gebruikt deze waarden vervolgens om te berekenen hoeveel hulp u op dat moment nodig hebt. Je wilt immers vooruit, maar tegelijkertijd een natuurlijke rijervaring hebben. Hoe minder je merkt van de motorhulp, hoe beter deze sensoren hun werk doen. Ze zorgen ervoor dat u soepel optrekt of afremt en niet naar voren wordt geschoven of onvrijwillig hard moet remmen.

      .
      • Bouwpakket of gesloten systeem?

Het hangt van de fabrikant af of de aandrijving van een e-bike een vast systeem is van accu, motor en display, of dat fietsbouwers verschillende componenten naar eigen inzicht kunnen mixen en matchen. Bosch biedt motoren en accu's apart aan, een Shimano STEPS aandrijving bestaat al uit alle benodigde onderdelen. Maar meestal hoef je je daar geen zorgen over te maken. Als u een e-city fiets of een trekking e-bike koopt, kunt u er zeker van zijn dat de fabrikant de perfecte motor heeft geselecteerd voor het gebruiksgebied van uw fiets.

Omdat e-bikes zich ook steeds verder ontwikkelen, zijn er steeds meergespecialiseerde aandrijvingen. Deze zijn dan geoptimaliseerd voor gebruik op bakfietsen, e-mountainbikes of trekkingfietsen en worden geleverd met de juiste motorisering en batterijvoeding.

      .

De bekendste fabrikanten van e-bike-aandrijvingen zijn Bosch, Shimano en Yamaha. U kunt hun aandrijvingen vinden op veel van de e-bikes in onze online winkel.

      .

Dames e-bikes en heren e-bikes

      .

Net als voor alle andere fietsen geldt ook voor elektrische fietsen dat de tweedeling in dames- en herenfietsen geleidelijk aan verdwijnt. Aangezien e-bikes in veel gezinnen door meerdere gezinsleden worden gebruikt, zijn vooral uniseks modellen hier populair. Maar vooral onder de city e-bikes, urban e-bikes en trekking pedelecs, vindt u nog veel e-bikes voor vrouwen en varianten voor mannen.

Welke maten moet ik kennen?

      • Motorvermogen

Het vermogen van een elektrische fietsmotor wordt gemeten in Watt. Het maximumvermogen is wettelijk begrensd, het mag niet meer bedragen dan 250 W of 4000 W (of viermaal het vermogen van de berijder; voor S-pedelecs). Meer informatie hierover vindt u hieronder.

      • Torsie

Torsie beschrijft de kracht die de motor uitoefent. Een hoog koppel zorgt voor een betere acceleratie en een krachtigere, moeiteloze rijervaring. In moeilijk terrein en op hellingen levert een hoog koppel aanzienlijk meer rijplezier op. Daarom hebben vooral e-mountainbikes een hoog koppel van 70, 80 of zelfs 90 Nm. Een laag koppel van 50 of 60 Nm is bedoeld voor ontspannen ritjes op de stadsfiets, toerfietsen en trekkingfietsen zitten daar ergens tussenin.

      .
      • Assistentie-niveaus

Van Eco tot Sport, van Boost tot Walk, elke fabrikant heeft verschillende namen voor de ondersteuningsniveaus van hun aandrijvingen. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat u kunt kiezen hoeveel bijstand u wilt verlenen. Een hoog ondersteuningsniveau betekent dat je niet veel hoeft te doen, de motor werkt veel. Bij een laag ondersteuningsniveau doet de motor meer werk voor u.

Met minder hulp moet je harder werken, maar de accu zorgt voor meer bereik. Als u graag fietst op een hoog ondersteuningsniveau, zal uw e-bike vaker moeten worden aangesloten.

 

  • Batterijvermogen

Het batterijvermogen wordt gemeten in wattuur (Wh). Een "kleine" batterij heeft ongeveer 300 Wh, een "grote" batterij ongeveer 650 Wh. 

.

Als u lange tochten plant of een zware bakfiets moet verplaatsen, kunt u een tweede accu inpakken of een systeem kopen met een dubbele accu, zodat u uw actieradius in één keer verdubbelt.

  • Batterijduur

De laadcapaciteit van de batterij neemt na verloop van tijd af. U kunt een moderne lithium-ion batterij ongeveer 1000 keer opladen voordat ouderdomsverschijnselen merkbaar worden. Maar maak je geen zorgen, zelfs na 1000 laadcycli zal je e-bike nog lange afstanden afleggen. De afstand zal slechts geleidelijk korter worden, en op een gegeven moment zult u de batterij moeten vervangen. Voor veel e-bikers duurt het echter een paar jaar voordat ze zelfs maar merken dat de batterijcapaciteit afneemt!

U kunt ook een paar dingen doen om ervoor te zorgen dat uw batterij langer meegaat: maak de batterij nooit helemaal leeg, bescherm hem tegen vorst en hitte, en als u lange tijd niet rijdt, moet u hem eruit halen en opbergen met een lading tussen 30% en 80%. Als u de originele lader gebruikt en de stekker uit het stopcontact haalt zodra de accu volledig is opgeladen, zult u lang plezier hebben van de grote actieradius van uw e-bike.

De trend van 2021 - lichte e-bikes

Veel e-bikers hebben alleen motorondersteuning nodig als het "kritiek" wordt, op korte, steile klimmetjes of aan het eind van een lange, enerverende fietsdag. En de rest van de tijd is al die technologie meer een blok aan het been, pardon, fiets. Dit is waar lichte e-bikes om de hoek komen kijken, met een kleine, lichte motor om te helpen als het te heet wordt, maar die verder meer als een bio-fiets rijden. Want waarom zou je met een enorme motor rondrijden als je hem meestal niet nodig hebt? Waarom zou je een grote accu met veel oplaadcapaciteit meeslepen als je maar korte afstanden rijdt? Tot nu toe zijn deze fietsen alleen verkrijgbaar als lichte e-mountainbikes, maar wellicht kunnen we binnenkort meer van deze lichtgewicht speedsters op de markt verwelkomen!

Wettelijke vereisten

Zoals alle andere vervoermiddelen moeten ook e-bikes aan wettelijke eisen voldoen. Enerzijds zijn hier de gebruikelijke voorschriften van toepassing die de verkeersveiligheid van een fiets regelen. Een fiets moet twee onafhankelijk werkende remmen hebben, verlichting moet aanwezig zijn enzovoort

.

Overigens gelden voor E-bikes dezelfde regels als voor fietsen. Voor S-pedelecs zijn er ook tal van voorschriften, zoals verplichte helmen of een minimumleeftijd voor de berijder. Je moet dus zeker je onderzoek doen voordat je op een snelle e-bike stapt!

Het motorvermogen van e-bikes is ook gereguleerd. E-bikes kunnen uw trapbeweging ondersteunen tot 25 km/h, en de motor kan een maximaal vermogen hebben van 250 watt. Voor elektrische fietsen lopen deze waarden op tot 45 km/u en 4 kW, oftewel vier keer het vermogen van de berijder.

.

Is een e-bike alleen iets voor ongetrainde fietsers?

Een e-bike is ook iets voor de niet-atleet, maar niet alleen. U kunt gewoon doorrollen op de hoogste ondersteuningsstand, van het briesje genieten en naar het landschap kijken. U kunt de motor ook op een laag ondersteuningsniveau laten draaien of hem helemaal uitschakelen. Dan werk je je in het zweet en zal niemand je ervan beschuldigen onatletisch te zijn!

Een e-bike is een geweldige manier om te fietsen.

Omdat een e-bike gemakkelijk en zonder veel inspanning kan worden bereden, is hij bijzonder geschikt voor zware lasten, senioren en herstellende personen.

Kan ik gewoon een motor op mijn motor schroeven?

Er zijn motoren die je kunt gebruiken om een fiets om te bouwen tot een e-bike. Dit wordt echter over het algemeen niet aanbevolen. Een normale fiets is niet gebouwd voor de extra belasting door het hogere gewicht en de hogere snelheid. Het zou dan snel tekenen van slijtage vertonen, en in het ergste geval zou uw veiligheid op de weg in gevaar komen.

Zijn schijfremmen, velgremmen of terugtrapremmen de beste keuze voor een e-bike?

Een e-bike is snel, en wat snel is heeft goede remmen nodig. Daarom zijn de meeste e-bikes uitgerust met schijfremmen. Het remeffect is hier gewoon onovertroffen. Of je mechanische of hydraulische schijfremmen op je e-bike hebt is een kwestie van prijs, mechanische schijfremmen zijn iets goedkoper. Hydraulische schijfremmen hebben ook af en toe een rembeurt nodig, waarbij ze worden ontlucht. Als u echter altijd op een fiets met een terugtraprem hebt gereden, kunt u ook een terugtraprem op uw elektrische fiets hebben. Er zijn enkele aandrijvingen die compatibel zijn met een terugtraprem.

Waarom heeft een e-bike überhaupt een versnellingspook nodig?

Een e-bike heeft niet alleen ondersteuningsstanden, er is ook een versnellingspook. En jij zou ze ook moeten gebruiken! Het past de fiets aan het terrein aan en compenseert hellingen of moeilijke ondergronden. Het vermindert de slijtage van de aandrijflijn en spaart ook uw accu wanneer u heuvels oprijdt in een lage versnelling. 

 

.

Er zijn naafversnellingen, derailleurversnellingen of elektronische versnellingen op e-bikes. 

Een naafversnelling is bijzonder comfortabel in het gebruik omdat het een draaigreep op het stuur heeft waarmee een paar versnellingen kunnen worden geselecteerd. Deze versnellingen gaan goed met minder snelheid, makkelijke routes en een kleine motor. Ze zijn daarom perfect voor e-city fietsen en stedelijke e-bikes.

Een derailleur is de betere keuze voor sportieve e-bikes, hij is optimaal voor elektrische fietsen met een hoog motorvermogen en veel koppel. Het ondersteunt hogere snelheden en off-road rijden perfect.

Een Gearshift is de beste keuze voor sportieve e-bikes.

Een elektronische versnellingspook schakelt niet met een hendel, maar comfortabel met een druk op de knop. Het geeft ook een ploegenadvies. Als je het schakelen graag vergeet omdat je e-bike toch al zo moeiteloos rolt, kan een elektronische versnellingspook een waardevolle investering zijn. Deze slimme schakelflippers registreren hoe snel je gaat en schakelen een paar versnellingen terug als je bijvoorbeeld voor een stoplicht stopt, waardoor je makkelijker op gang komt.

Een bijzonder kenmerk van de e-bike is dat je op elk moment van versnelling kunt veranderen.

Een bijzonder kenmerk is het staploze schakelen van NuVinci. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn er hier geen versnellingen, er is alleen "omhoog" en "omlaag", en het is traploos en boterzacht.

Wat is duwhulp?

Een e-bike weegt nogal wat, zo'n 20 kg of meer. Om hem comfortabel door de voetgangerszone te duwen, hebben de meeste moderne e-bikes een duwhulp. Als de duwondersteuning is geactiveerd, rolt uw e-bike stapvoets naast u.

De duwondersteuning wordt geactiveerd door het pedaal.

Hulp bij het duwen is echter niet alleen in de binnenstad een echte aanwinst. Een e-mountainbike over een duwende passage krijgen kan echt zweterig zijn zonder duwhulp!

Het stapvoets voortduwen van je e-bike is een echte zegen.

Samengevat is een e-bike een fiets met een elektrische motor. Hij ondersteunt uw trapbewegingen en helpt u zo volkomen moeiteloos te fietsen. Er zijn e-bikes in alle populaire fietsstijlen. Er bestaat dus niet zoiets als "de e-bike" op zich.

.

Is een e-bike de juiste fiets voor u?

>Klinkt alsof je blij zou zijn met een e-bike!

Zwemmen is heerlijk, combineer je je weg naar het werk graag met een ochtendworkout? U wilt uw fiets zelf onderhouden en repareren? Moedigen grotere beklimmingen je echt aan? Je fiets moet naar beneden naar de kelder of de trap op, dus hij moet bijzonder licht zijn? Je wilt een fiets die zo goedkoop mogelijk is?

>Dan is een ongemotoriseerde "bio-fiets" perfect voor u!

.

Er zijn tegenwoordig e-bikes in elke fietscategorie. Net als andere fietsen zijn e-bikes gespecialiseerd in een bepaald toepassingsgebied en het beoogde gebruik hangt af van het ontwerp. Hier vindt u een overzicht van de voordelen van de meest populaire fietsgroepen:

 

 

E-MTB's, city e-bikes en trekking e-bikes zijn de meest voorkomende. Maar er zijn natuurlijk ook andere soorten e-bikes. Als u bijzonder snel wilt gaan, kunt u een E-road bike kopen. Als u veel bagage of meerdere kinderen bij u hebt, is een cargo e-bike perfect voor u.

 

De functies in een oogopslag:

  • Fiets met elektromotor
  • Veel verschillende oriëntaties
  • van geschikt voor dagelijks gebruik tot sportuitrusting, er zijn vele toepassingsgebieden

Hoe rijdt een e-bike?

Makkelijk. Dit is hoe het rijdt.

De motoren zijn de laatste jaren steeds beter geworden. De sensoren meten steeds gevoeliger hoeveel steun u op een bepaald moment nodig hebt. De boordcomputers meten het door de motor geleverde vermogen steeds nauwkeuriger. Jerky begint tot het verleden te behoren. Een moderne e-bike accelereert lineair, de rijervaring is absoluut natuurlijk, maar moeitelozer.

Een heel andere vraag is: Hoe ver gaat een e-bike?De actieradius is het aantal kilometers dat je op één acculading kunt rijden. Hoeveel bereik je met één acculading kunt halen, hangt van veel factoren af. Het gewicht van de fiets en de berijder, de ondergrond, de grootte van de motor, maar ook de tegenwind hebben invloed op hoe ver je kunt komen. U kunt uw bereik vergroten door op een laag ondersteuningsniveau te rijden en op tijd te schakelen.

Wat u kunt doen om uw bereik te vergroten, is op tijd schakelen.

De positie van de motor heeft echter een aanzienlijke invloed op de rijeigenschappen van de e-bike. Er zijn drie mogelijke bevestigingspunten: een voorste motor zit op de vooras. Een middenmotor bevindt zich direct bij de trapas. Een achterste motor is op de achteras gemonteerd. De laatste modeljaren zijn de middenmotoren steeds populairder geworden, en tegenwoordig zijn er nauwelijks nog andere motoroplossingen te vinden in de vakhandel. Voor- en achtermotoren zijn goedkoper, maar zij brengen enkele nadelen met zich mee die zich bij middenmotoren niet voordoen. Een van de belangrijkste punten hier is de afhandeling. Een in het midden geplaatste motor geeft de fiets een centraal, laag zwaartepunt. Het levert dus een natuurlijk rijgevoel op, zoals je dat van een gewone fiets zou krijgen. 

Zoals we hierboven al zeiden, hoeft u zich op moderne e-bikes geen zorgen te maken over schokkerige motoracties. De motoren voeren uw trapbeweging soepel en lineair in en verminderen de ondersteuning ook net zo soepel bij het remmen.

De motoren hebben ook een soepele en lineaire werking.

De positie van de accu speelt ook een rol in hoe de fiets rijdt, en daarom zijn bagagedrageraccu's zeldzaam geworden, en verdwijnen de meeste accu's nu in de onderbuis.

Het hogere gewicht dat een e-bike met zich meebrengt vanwege de motor, accu, bedrading enzovoorts is niet merkbaar, de motor compenseert immers direct de toename in gewicht. Een gemiddelde e-bike weegt 20 tot 25 kg, dure carbonmodellen zijn meestal iets lichter, maar e-bikes doorbreken bijna altijd de grens van 15 kilo.

Het gewicht van een e-bike is niet merkbaar.

Een overzicht van de behandeling:

 

  • Licht en moeiteloos
  • of sportief uitdagend (als je de aandrijving uitschakelt)

.

  • het rijgedrag hangt sterk af van wat voor soort e-bike je koopt

.

  • de positie van de motor beïnvloedt de wegligging

.

  • de motor ondersteunt je afwisselend weinig tot krachtig

.

  • de aandrijvingen ondersteunen u met een natuurlijk rijgevoel

.

 

Wat zijn de voordelen van een e-bike?

Milieuvriendelijke voortbeweging, fietsplezier ook als je minder fit bent, geen parkeerzorgen, kostenefficiënt vervoermiddel, geen files...de voordelen die een e-bike met zich meebrengt zijn legio. Maar dat is nog niet alles, want aangezien e-bikes in veel verschillende categorieën verkrijgbaar zijn, zijn ook de voordelen van een trekkingfiets, een MTB of een stadsfiets beschikbaar. Meer informatie over BMO vindt u onder de desbetreffende fietsen.

.

Hoeveel kost een e-bike

?

Een e-bike heeft een vrij hoge aanschafprijs in vergelijking met een fiets. U kunt er echter wel rekening mee houden dat u op benzine of buskaartjes bespaart als u in de toekomst een e-bike gebruikt voor alledaagse ritten. In het algemeen wordt aangeraden geen e-bikes te kopen die minder dan 1700 euro kosten. De onderdelen zijn van inferieure kwaliteit, het zijn vaak goedkope importproducten uit het Verre Oosten en merkloze producten, die op lange termijn meer problemen veroorzaken dan rijplezier. Er zijn al betrouwbare modellen in de laaggeprijsde instapklasse van merk e-bikes vanaf 1700 euro. Maar hoe vaker en langer u wilt fietsen, hoe meer geld u moet uitgeven.

In de instapklasse van 1700 tot 2000 euro vindt u veel fietsen die het meest geschikt zijn om de rijervaring te testen of om elke dag kortere afstanden af te leggen. Je krijgt mechanische schijfremmen en eenvoudige maar degelijke versnellingen. Deze fietsen zijn meestal vrij zwaar, met een gewicht van meer dan 20 kilo. Hier vindt u e-city fietsen en eenvoudige tourfietsen.

Voor 2000 tot 3500 euro, dus in de middenklasse, kun je betere versnellingen en remsystemen, krachtigere accu's en een grotere actieradius verwachten. Vooral als je e-bike als vervanging van je auto moet dienen en je hem elke dag nodig hebt, moet je geen goedkopere e-bike kopen.

Top e-bikes zijn verkrijgbaar vanaf 3500 euro. Hier worden fietsonderdelen, remmen of versnellingen gemonteerd door uitstekende fabrikanten. In deze prijsklasse krijg je lange-afstandstourers die dagenlang rijplezier en e-hardtails beloven. Er zijn ook krachtige motoren en grote accu's die lange rijtijden mogelijk maken. Fietsen en onderdelen worden niet alleen comfortabeler, ze worden vooral ook betrouwbaarder.

Zoals in alle fietssectoren is er overigens geen bovengrens in zicht. U kunt zelfs bedragen van vijf cijfers uitgeven als u dat wilt. Vooral voor e-racing bikes, S-pedelecs en e-fullys worden echt forse prijzen gevraagd, maar de fietsen zijn dan ook optimaal gemotoriseerd en uitgerust. 

Naast de aanschafprijs is er, zoals in alle fietscategorieën, geen limiet in zicht.

Naast de aankoopprijs moet u rekening houden met de kosten voor de eerste controle en de onderhoudskosten, want als u geen ervaren monteur bent, moet u de onderhoudswerkzaamheden in een gespecialiseerde werkplaats laten uitvoeren. Bovendien moet na een paar jaar een nieuwe batterij worden geplaatst. De kosten voor het opladen van de batterij zijn daarentegen niet al te hoog.

E-bikes zijn vrij duur in aanschaf. Als u niet zeker weet of u een e-bike echt leuk vindt, kunt u eerst een goedkoper model kopen. Op die manier kunt u hem op uw gemak uitproberen om te zien of u er vaak mee wilt rijden. Dan kunt u na een tijdje overstappen op een elektrische fiets van een hogere kwaliteit. U kunt dan uw instapmotor verkopen. De afschrijving van een e-bike is beperkt, zeker als je er goed voor zorgt.

De kosten in een oogopslag:

  • Beginnende e-bikes zijn verkrijgbaar vanaf 1700 tot 2000 euro
  • Mid-level e-bikes variëren van 2000 tot 3500 euro
  • Vanaf 3500 euro heeft u al een uitstekende e-bike

Het verschil tussen e-bikes en andere vormen van vervoer

.

In de andere fietscategorieën hebben we op dit punt verschillende soorten fietsen vergeleken. E-bikes bestaan in elke fietscategorie, dat hebben we hierboven al verduidelijkt. Daarom vergelijken wij ze hier met andere vervoermiddelen:

De e-bike vergeleken met de fiets 

.

Een fiets is praktisch en vrij goedkoop in vergelijking met een auto. Maar het heeft ook nadelen. Lichaamsbeweging in de frisse lucht is allemaal goed en wel, maar helemaal bezweet op het werk aankomen is niet in elke bedrijfstak welkom. En als je veel te vervoeren hebt of in een heuvelachtig gebied woont, eindig je meestal in de auto, ondanks je beste bedoelingen. 

Dit is waar een e-bike wonderen kan verrichten.Je kunt zonder veel moeite naar je werk suizen, kind en kinderen vervoeren en moeiteloos hellingen bedwingen. U bepaalt zelf hoe inspannend uw ritten zullen zijn, want u kunt het ondersteuningsniveau gebruiken om steeds opnieuw te bepalen hoeveel spierkracht u wilt gebruiken.

Auto

Auto's zijn duurder in aanschaf. Ze hebben dure reparaties nodig, kosten belastingen en verzekeringen, plus ze slurpen benzine. Financieel gezien is een e-bike veel beter dan een auto. 

Maar een e-bike is ook een goede keuze als het gaat om milieubescherming. Zeker als u uw accu vult met groene stroom, bent u zeer duurzaam onderweg.

Terwijl automobilisten in de file staan of urenlang naar een parkeerplaats zoeken, kun je gebruik maken van fietsenrekken en fietspaden.

Als het regent, is een auto praktischer. Maar heb je al gekeken naar de rainwear hier in de online shop? Met de juiste jas, verdwijnt dat argument ook!

Openbaar vervoer

.

Geen drukte, geen risico op besmetting, geen vertrektijden. Er is een hele latte aan voordelen die een e-bike heeft ten opzichte van bus, trein of metro. Overigens wordt herhaaldelijk beweerd dat fietsers gelukkiger en meer ontspannen op hun werk aankomen dan automobilisten of passagiers van het openbaar vervoer. 

Waar moet je op letten als je een e-bike koopt?

Want er komen steeds meer e-bikes in de catalogi van fietsfabrikanten, en het is vaak moeilijk kiezen - je kunt er per slot van rekening maar één mee naar huis nemen. 

Met een paar simpele vragen kunt u snel de juiste e-bike vinden:

.

  • Hoe vaak wilt u op uw e-bike rijden?

U gebruikt uw e-bike maar zelden, en dan rijdt u korte afstanden en maakt u kleinere tochten? Dan is een instapmodel elektrische fiets waarschijnlijk voldoende voor u. Rijdt u regelmatig middellange afstanden? Ben je afhankelijk van je fiets? Dan moet je in de middenklasse kopen. Als de uitstekende prestaties van uw fiets belangrijk voor u zijn, als u van plan bent om zeer lange afstanden te rijden of als u waarde hecht aan een hoog niveau van comfort in het rijgedrag, dan is een top-of-the-line e-bike de juiste keuze.

  • Hoe lang moeten de rondleidingen duren?

Hoe langer u onderweg wilt zijn, hoe meer elke euro die u in uw motor investeert, waard is. Het comfort in het zadel, de rit en het rijgedrag verbeteren niet alleen met elk nieuw modeljaar, maar ook met de aankoopprijs.

      Hoe langer je wilt rijden, hoe meer elke euro die je in je motor investeert de moeite waard is.
      • Waar wil je rijden, hoe zijn de ondergronden?

We hebben dit beslissingscriterium al bekeken in de verschillende e-bike categorieën. Voor de stad en het platteland is een city e-bike geschikt, voor fietstochten een trekking e-bike en voor je off-road avonturen heb je een E-MTB nodig.

 

  • Wat is de juiste framemaat?

Er zijn natuurlijk e-bikes in verschillende framematen. Afhankelijk van de fabrikant vindt u specificaties van S tot XL zoals bij kleding of de frame-maat in centimeters of inches. We hebben een artikel op onze blog dat u zal helpen om de correcte framemaat te bepalen. Je kunt e-bikes kopen vanaf een framemaat van 26 inch, wat geschikt is voor kleinere volwassenen en tieners. Een of twee modellen in 24 inch zijn ook gesignaleerd. Deze fietsen zijn dan bedoeld als e-bikes voor kinderen.

  • Wat is de beste aandrijving?

Bij de aanschaf van een e-bike is er nog een stap te nemen, namelijk beslissen welke aandrijving goed bij uw plannen past. Er bestaat niet zoiets als "de beste aandrijving". Maar er is een verkeerde aandrijving. Een aandrijving met te weinig vermogen voor uw fietsavonturen is geen pretje. Een te dikke aandrijving kost alleen maar onnodig geld en elektriciteit. Fabrikanten kiezen meestal aandrijvingen die bij hun fietsmodellen passen, dus je hoeft je er niet te veel zorgen over te maken. Als u de juiste e-bike kiest en voor een motor van een bekende fabrikant gaat, zult u waarschijnlijk zeer tevreden zijn.

 

  • Welke is de beste e-bike? 

Waarderingen, reviews, getuigenissen - er zijn vele manieren om je te helpen een e-bike van hoge kwaliteit te vinden waar je op kunt vertrouwen. Maar zelfs als je een testwinnaar koopt, is dat geen garantie dat je je e-bike ook echt leuk zult vinden. Al met al is de beste e-bike degene waar je je echt prettig op voelt.

Koop een e-bike van de beste fabrikant

.

Sinds uiterlijk het fietsseizoen 2020 heeft elke fietsfabrikant e-bikes in de aanbieding, en meestal zijn er evenveel verschillende modellen als er fietsen zijn. Tegelijkertijd volgen de fabrikanten elk een zeer verschillende aanpak. Sommige fabrikanten veranderen hun gewone fietsen nauwelijks en voegen alleen aandrijvingen toe. De e-bike modellen worden dan ook net zo genoemd als de corresponderende fietsen, maar hebben een "E" of een + in de naam. Andere fietsfabrikanten bouwen speciale e-bikes. Weer anderen bouwen alleen elektrische fietsen. Hier vindt u de nieuwste modellen van Giant, Orbea, Trek, Haibike, Diamant, Liv, Cannondale of Winora, en ook onze online koopjes in de Uitverkoop zijn altijd binnen handbereik.

Als u nog steeds niet zeker weet welk type e-bike geschikt is voor u, kunt u ze eenvoudig vergelijken op BMO. We leggen uit wat mountainbikes, stads- en stadsfietsen, trekkingfietsen, dirtbikes of racefietsen kunnen, en de kenmerken gelden ook voor de bijbehorende fietsen met motor. Zo vindt u zeker snel uw droom e-bike. Lees onze koopgidsen en je weet welke fiets je gelukkig zal maken!

Let u er alstublieft op dat wij geen bindende uitspraken over wetten kunnen doen, dus alle informatie hierover is zonder garantie!

E-touring bike

E-stadsfiets/E-stadsfiets

E-MTB

  • comfortabel op lange afstanden
  • rechtop tot licht gestrekte zithouding
  • maakt het mogelijk van zitpositie te veranderen
  • ketting tandwielen met veel overbrengingen
  • Grote batterijen met lange reikwijdte
  • meestal verkeersgeschikte apparatuur
  • vele bevestigingsmogelijkheden voor bagage
  • goedkope modellen beschikbaar
  • rechtse zitpositie
  • roadworthy equipment
  • goede verlichtingsapparatuur
  • Praktische volledige uitrusting met bagagerek en spatborden
  • kleinere, goedkopere motor
  • kleinere batterijen
  • eenvoudige naafversnelling
  • goedkopere modellen beschikbaar
  • niet geschikt voor off-road
  • minder bereik
  • gematigde tot sportieve gestrekte rijhouding
  • off-road geschikt
  • is verkrijgbaar als fulltail of hardtail
  • grote motor
  • grote batterijcapaciteit
  • Groot bereik derailleur
  • meestal niet geschikt voor dagelijks gebruik
  • Hoge aankoopprijs
  • zwaar


geschikt voor:

Fietstoerisme, dagtochten, stad, eenvoudig terrein, onverharde en boswegen, dagelijks rijden, bikepacking

.

geschikt voor: 

Korte ritten, stad en platteland, dagtochten, alledaagse ritten

.

geschikt voor:

Sport, training, off-road, bergen, disciplines als XC, Race of Enduro

.