Racefietsen

Aandrijving zonder compromissen, een lichtgewicht constructie en een onmiskenbaar uiterlijk - racefietsen spreken hun eigen taal! En dus spreken ze een zeer speciale fan gemeenschap aan. Aan de ene kant zijn er de wielerfans die graag de UCI-kampioenen aanmoedigen en die graag zelf zouden ervaren hoe het voelt om in de gele trui te staan. Anderen houden van de pure snelheid. Weer anderen houden van het prachtige uiterlijk van een racefiets. Welk type racefietsliefhebber bent u?

Geen resultaten gevonden voor de filter!
1

Een racefiets is efficiënt of: De wijzer geeft niet toe!

Racefietsen hebben veel fans. Sommigen staan met duizenden langs de weg als de beroemde raceteams zich een weg banen naar de bergetappes van de legendarische wielerwedstrijden van Frankrijk of Italië, anderen willen zelf de unieke rijervaring ervaren die alleen een racefiets kan bieden. Als je voor de eerste keer op een echte racer stapt, zul je versteld staan! Je kunt het niet helpen, je wordt snel in seconden, echt snel. Waarom? Een racefiets kan er niets aan doen, hij racet!

Maar als fietsen op zich zo snel zijn als altijd wordt beweerd, wat moet de berijder dan nog doen? Het antwoord is heel eenvoudig: natuurlijk zorgt u hier voor de aandrijving, ook een racefiets rijdt niet uit zichzelf. Maar het is gebouwd om uw inspanningen volledig te benutten en om te zetten in afstand. De vorm van het frame, het materiaal, de onderdelen, alles aan de racefiets is ontworpen om het u zo gemakkelijk mogelijk te maken een constante, hoge snelheid op te bouwen. 

Als u al een gepassioneerd racefietser bent en op zoek bent naar een nieuwe fiets, dan bent u bij de online fietsenwinkel aan het juiste adres. Maar ook als u uw eerste racefiets wilt kopen, hebben wij keuze genoeg voor u. Om u te helpen het juiste model te kiezen, vindt u hier veel interessante feiten over racefietsen, lees gewoon verder en u zult goed geïnformeerd zijn.

De afkorting:

Dit is een racefiets - Dingen om te weten over pijlsnelle racefietsen

Van sommige fietsen weet je het op het eerste gezicht niet helemaal zeker - is het een stadsfiets of een trekkingfiets? Of is het een mountainbike? In 99,8% van de gevallen herkent u een racefiets onmiddellijk, omdat hij een klassiek racefietsstuur heeft. 

De volgende vraag is: is de fiets voor je een gravelbike, een racefiets of een cyclocrossfiets? Hier is hoe u feilloos onderscheid kunt maken tussen de drie verwante fietstypen.

Waarom hebben we het over een "wegracefiets?

Deze term is vooral te danken aan gravel bikes, de off-road familieleden van racefietsen die sinds een paar jaar de markt veroveren. Visueel vallen ze ook onder de categorie racefietsen, maar hun functie en toepassingsgebied verschillen aanzienlijk van de klassieke racefiets. Zelfs cyclocrossfietsen zijn strikt genomen racefietsen. Dus "racefiets" werd de algemene term, racefietsen, gravelbikes en cyclocrossers zijn de subcategorieën vandaag. 

De Engelse benaming van de fietsen was trouwens zijn tijd ver vooruit, want in het Engels spreek je niet van een "race bike", je rijdt op een "road bike", d.w.z. een "wegfiets". Dit verklaart ook de plaats waar wegracemotoren graag rondhangen: Onderweg.

Drie kenmerken kenmerken de racefiets: licht, schoon, snel

Als we de drie hoofdkenmerken van een racefiets nader bekijken, wordt al snel duidelijk wat een racefiets precies definieert:

  • Lichtgewicht: We kunnen u helaas geen racefietsen verkopen voor de prijs per kilo, dat zou het niet waard zijn, omdat de fietsen met elk modeljaar lichter en lichter worden. Racefietsen zijn de lichtste fietsen van allemaal. Topmodellen met carbon frames en een goede complete racefietsgroep wegen minder dan 10 kilo, de mega-luxe modellen wegen minder dan 7 kilo! In het algemeen worden fietsonderdelen met elk nieuw modeljaar lichter, maar bij racefietsen zou je bijna kunnen spreken van een "dieet-manie". De race om de lichtste carbon frames, de lichtste onderdelen en de lichtste add-on onderdelen zorgt ervoor dat de fietsen zelfs onder het door de UCI voorgeschreven maximale wedstrijdgewicht van 6,8 kilogram blijven.
  • Schoon: Om ervoor te zorgen dat de fietsen altijd alle gewichtsrecords kunnen verslaan, worden de onderdelen bij elke beurt verkleind. Bijzonder populair op racefietsen zijn alle maatregelen die onderdelensparen, bijvoorbeeld elektronische versnellingen, omdat die geen kabels nodig hebben. De fietsonderdelen die er absoluut moeten zijn, worden dan vaak weggewerkt, sleutelwoord "geïntegreerde cockpit". Anderzijds worden Italiaanse racefietsen vaak op een hoog niveau gespoten. Er moet tenslotte wat afwerking op zitten, en dat mag royaal kleurrijk zijn!
  • Snel: En waarom al dat circus? Simpel... om de inertie van de massa te bedriegen! Je krijgt minder motor gemakkelijker snel.

Moderne racefiets categorieën

Vandaag de dag worden fietsen steeds meer gespecialiseerd, er is een racefiets te koop voor elke inspanning, rijder en parcours.

Race racefiets:

Racefietsen zijn de fietsen die bij grote wielerwedstrijden over de hele wereld naar steeds nieuwe hoogten worden gestuwd. Deze "race race bikes" zijn ontworpen voor perfecte voortstuwing, ze versnellen en klimmen zonder genade. De UCI schrijft een minimumgewicht van 6,8 kg voor een racefiets voor, technisch mag het een paar gram minder zijn. Comfort? Wie heeft er behoefte aan comfort als de snelheidsjacht begint?

Endurance racefiets:

Een endurance racefiets zit ergens tussen een gravel- en een wegfiets in. Hij biedt iets meer comfort dan een racer, je hebt meer bandenspeling en de zithouding is meer ontspannen. Deze fietsen zijn ontworpen voor lange ritten, d.w.z. voor sportieve fietstochten of trainingsritten waarbij tienden van seconden er niet toe doen. 

Aerofietsen zijn ontworpen voor lange ritten, d.w.z. voor sportieve fietstochten of trainingsritten waarbij tienden van seconden er niet toe doen.

Aerofietsen zijn ontworpen voor lange ritten, d.w.z. voor sportieve fietstochten of trainingsritten waarbij tienden van seconden er niet toe doen.

Aero, tijdrit, triatlonfiets:

Fietsen zoals aerofietsen, tijdritfietsen of triatlonfietsen vallen natuurlijk ook onder de noemer racefiets. Deze fietsen zijn echter vrij zeldzaam en slechts voor beperkt gebruik bestemd. Als u zo'n fiets nodig hebt, weet u er waarschijnlijk alles van, dus zullen we in deze algemene koopgids verder niets uitleggen.

.

Efficiëntie zonder franje

Om ervoor te zorgen dat je fiets al zijn kracht in snelheid kan omzetten, moet hij bovenal één ding: efficiënt zijn. Het gewicht zo laag mogelijk houden is geen slechte zaak, maar er zijn andere maatregelen die u kunt nemen om zoveel mogelijk van uw trapkracht op de weg te krijgen

.

Een racefiets is volledig ongeveerd. Schokdempers, een verende voorvork, dikke banden, al deze dingen zoek je tevergeefs op een racefiets, want alle onderdelen die dempen, absorberen niet alleen schokken van onderaf, ze compenseren ook bewegingen van bovenaf. Dus ze verpulveren je spierwerk!

Om ervoor te zorgen dat niets op je racefiets meegeeft, hebben frames van racefietsen doorgaans een uitstekende stijfheid. Frames van racefietsen met een beetje flexibiliteit bieden meer comfort, maar zijn ook minder snel. Dit is ook de reden waarom u in deze categorie alleen stalen frames zult aantreffen bij retro-fietsen. Staal is duurzaam, maar zwaar en minder stijf. Aluminium is veel lichter, en de stijfheid van een aluminium racefiets is ook beter. Aluminium fietsen zijn ook niet duur. De droom van alle racefietsers is echter een racefiets van carbon. Carbon is niet alleen naar believen vervormbaar, dit framemateriaal is licht en extreem stijf.

Het stuur

We hebben u hierboven beloofd dat er criteria zouden komen om onderscheid te maken tussen gravelbikes, cyclocrossfietsen en wegracefietsen. Maar het is niet het stuur! Alle drie de fietsen hebben meestal een drop bar, een klassiek racefietsstuur. Er zijn veel verschillende termen voor de verschillende ups en downs van een racefietsstuur, dit zijn de belangrijkste:

  • Na de stuurpen, d.w.z. de stuurklem, kan het stuur aanvankelijk iets teruggebogen zijn in de richting van het zadel, het heeft dan "backweep". Sommige sturen zijn op dit punt nog lichtjes naar boven gebogen, de lichte "opkomst" maakt de rijpositie minder laag en aerodynamisch, maar comfortabeler.  
  • Vanaf de stuurpen wordt het stuur dan eerst naar voren gebogen, dit is de "Reach" van het stuur.
  • Dan gaat het bergafwaarts. De "Drop" geeft eerst het hele stuur zijn naam, en beschrijft ook hoe ver het stuur naar beneden is gebogen. Hoe lager de val, hoe lager en sportiever je zit als je daar vasthoudt.
  • De stuurbreedte geeft aan of het stuur bij uw schouderbreedte past. Hoe smaller het stuur, hoe aerodynamischer de houding van uw armen en schouders zal zijn.

Speciaal geval gravel dropbar: Terwijl een wegstuur zo smal mogelijk is, zijn de onderste uiteinden van een gravelstuur ver naar buiten gebogen. Ten eerste kunt u zo de positie van uw armen op de weg beter variëren en tekenen van vermoeidheid voorkomen. Bovendien geeft een breder stuur met veel "flare" u een betere controle over uw fiets, wat een echt voordeel is, vooral op moeilijk terrein. 

.

> Klik hier om ons fietsstuur te zien.

De geometrie

.

De geo is waar het kaf van het koren wordt gescheiden; een racefiets streeft naar topsnelheden, niet naar rijcomfort en een goed uitzicht. Hij heeft een grote reikwijdte, d.w.z. een grote afstand tussen het zadel en het stuur. Zo rijd je laag en creëer je zo weinig mogelijk luchtweerstand. De typische steile zitbuishoek bevordert efficiënt trappen, zodat je snel snelheid opbouwt en die gemakkelijk over lange afstanden kunt vasthouden.

Veel racefietsen hebben ook een steile balhoofdbuis en dus een nogalkorte wielbasis, de fietsen zijn wendbaar en lichtvoetig, in het slechtste geval een beetje hobbelig.

Maar zelfs hier is het onderscheid nog moeilijk! Tenzij je met een meetlat rijdt, is het een geoefend oog om een weggeo van een gravelgeo te onderscheiden.

De banden

De oplossing van het raadsel: aan de banden kun je zien of je met een racefiets, een gravelbike of een cyclocrossfiets te maken hebt. Gravelbikes en cyclocrossfietsen hebben bredere banden, terwijl de banden van een racefiets smal zijn. De reden hiervoor is, nogmaals, snelheid. Minder materiaal op de weg betekent minder rolweerstand. Gravel- en cyclocrossbanden hebben ook een duidelijk zichtbaar loopvlak, wegfietsbanden zijn glad, wat ook de rolweerstand vermindert. Ter vergelijking: mountainbikes rijden op de breedste banden die er te koop zijn, hier is een bandbreedte van 7 cm niet ongewoon, dat is ongeveer 5 cm meer in vergelijking met racefietsen.

Zo zijn racefietsbanden over het algemeen smal. Er zijn hier variaties, trends en persoonlijke voorkeuren, maar 25 mm bandbreedte is gebruikelijk. De smalle banden zorgen niet alleen voor een direct rijgevoel, ze zorgen ook voor een optimale krachtoverbrenging omdat het kleine contactoppervlak de rolweerstand tot een minimum beperkt. Minder bandenvolume betekent ook minder demping en dus minder vermogensverlies

.

Voor racefietsen zijn ook vierseizoenenbanden beschikbaar; de rubbersamenstelling zorgt voor optimale grip, maar een racefiets heeft het meestal moeilijk op een nat wegdek door het lage profiel

.

Racefietsen worden vaak bereden met tubular banden, d.w.z. met een binnenband en karkas, maar er zijn ook tubeless racefietsbanden of tubulars.

> Hier vindt u onze fietsbanden en nog veel meer informatie.

Hebben vrouwen een racefiets voor vrouwen nodig?

Er worden steeds minder fietsen speciaal voor vrouwen of mannen gebouwd, dus u koopt een fiets en geen dames- of herenfiets. Veel belangrijker dan de fiets te differentiëren naar geslacht is een optimale pasvorm van het frame waar jij je prettig op voelt, en dit is waar de grote verscheidenheid aan beschikbare modellen goed van pas komt. Er zijn veel verschillende fabrikanten en fietsmodellen, dus u kunt talloze frames vinden in een grote verscheidenheid aan pasvormen. Korte armen, lange benen, lang of kort - voor elk lichaamstype kun je de juiste fiets kopen. Vaak zijn de fietsen qua afmetingen gelijk, maar zijn ze anders gespoten voor vrouwen of maken de onderdelen er een damesfiets van. U moet dus gewoon een paar fietsen uitproberen en dan het model kiezen dat het beste bij u past, ongeacht of het voor vrouwen of mannen is gebouwd. 

U kunt voor elk lichaamstype een fiets kopen.

U kunt uw fiets ook aanpassen met een paar kleine veranderingen, met een vrouwenzadel of een smaller stuur en dunnere handvatten wordt een fiets in een handomdraai uw fiets, en beter dan welke vrouwen fiets dan ook!

De beste remmen voor vrouwen.

De beste remmen op racefietsen: stof voor verhitte discussies!

Langzamerhand zijn alle fietsen omgebouwd naar schijfremmen. Maar racefietsen? Niet doen. Schijfremmen wegen altijd iets meer dan vergelijkbare velgremmen. Slijtage op de velg? Maakt niet uit! Beter remeffect? Wie later remt, is langer sneller! Maar meer gewicht? Verschrikkelijk!

Om een lang verhaal kort te maken, schijfremmen zijn sinds 2018 toegestaan in het professionele wielrennen. Veel rijders zijn tegenwoordig blij met schijfremmen op racefietsen. Velen rijden nog met velgremmen. Schijfremmen remmen met minder handkracht en beter, kies gewoon het systeem waar u zich het prettigst bij voelt.

De beste versnellingen voor een racefiets 

.

Drieversnellingen zijn grotendeels verdwenen van racefietsen, 2 versnellingen zijn gebruikelijk, maar steeds vaker hebben racefietsen 1x aandrijving

Een enkele derailleur heeft één kettingblad op de crank, de cassette heeft meestal 11 of 12 tandwielen. Een 2x derailleur heeft twee kettingbladen, de combinatie met het achtertandwiel zorgt voor een breder bereik aan versnellingen. Dit betekent dat de fiets fijner aan het terrein en de hellingen kan worden aangepast. Aan de andere kant betekent een tweede kettingblad meer onderhoud, hogere kosten en meer gewicht.

Wat het bereik van de overbrengingsverhoudingen betreft, kunnen met 1x versnellingen soortgelijke waarden worden bereikt als met 2x versnellingen, alleen zijn de sprongen tussen de versnellingen groter.

U kunt bij Shimano en SRAM racefiets schakelgroepen kopen in verschillende kwaliteit en dus ook in verschillende prijsgroepen. De Italianen van Campagnolo voeren echter al jaren het topsegment aan op het gebied van racefietsgroepen. 

Heden ten dage schakelen de topsegment racefietsgroepen niet meer via kabels; een elektrische impuls laat de achterderailleur soepel en absoluut precies van versnelling naar versnelling glijden. Elektronische versnellingspoken maken ook kabels overbodig, wat gewicht bespaart en er netjes uitziet. Elektronische versnellingsstokken hebben echter een prijs, en je moet ook de batterijen bijtanken.

E-bike racefietsen

E-bike aandrijvingen worden steeds kleiner en lichter, waardoor er een ware push is ontstaan in de ontwikkeling van e-racefietsen. De kleine maar fijne aandrijvingen zijn niet te zien op de motor, je moet eigenlijk twee of drie keer kijken op veel sportieve fietsen tot je de motor of de accu ontdekt. Hiermee wordt voorlopig voldaan aan de optische eisen van de racefietsgemeenschap.

Maar hoe zit het met de prestaties? Dit is waar de meningen verschillen. Een e-bike mag maar tot 25 km/u ondersteunen, daarna worden de motoren afgesloten. Dit geldt ook voor racefietsen. Als je een beetje hulp wilt op steile hellingen, als je niet fit genoeg bent of in een groep zit, zijn e-racing fietsen een interessant alternatief.

Is een racefiets de juiste fiets voor jou?

Aan de andere kant vindt u het prima dat comfort ondergeschikt is aan compromisloze efficiency? U bent ook gefascineerd door de elegantie waarmee een racefiets voortrolt? Dan is een racefiets de juiste sportuitrusting voor jou.

Wanneer je op een racefiets zit, word je automatisch als een sportman beschouwd. Maar is dat echt zo? Tuurlijk, een racefiets ziet er sportief uit. Zittend op een racefiets zit je in een lage, gestrekte, atletische rijhouding. Laten we het zo zeggen: als je zo op je fiets zit, ben je niet gekomen om van het uitzicht te genieten.

Er moeten echter ook geschikte routes zijn in de buurt van waar u woont.Een dorp omringd door onverharde paden is leuk, maar het is geen terrein voor racefietsen. Een stad met slechte wegen en kasseien is ook lastiger op een racefiets. Fietspaden met kinderwagens, hondenriemen en wandelaars brengen veel potentiële conflicten met zich mee voor een racefietser, dus het zou u niet moeten storen dat u uw rondjes meestal op landwegen maakt. 

 

.

Als je met je racefiets in een regenfront terechtkomt, heb je pech. De banden zijn hier niet voor gemaakt. Wegbanden halen topsnelheden op gladde, droge wegen, maar ze staan niet bekend om hun grip. Spatborden monteren is natuurlijk absoluut ondenkbaar met al dat gemarchandeer over elke gram gewicht! Veel racefietsen worden daarom in de winter voornamelijk op de roller trainer gereden. 

Voor maximaal getrainde atleten zijn racefietsen, aerofietsen of traithlonfietsen natuurlijk de enige juiste keuze.

De kenmerken van een racefiets in één oogopslag:

  • snel
  • licht
  • zeer efficiënt
  • elegante verschijning
  • niet off-road
  • alleen berijdbaar op asfalt
  • meer een mooi-weer fiets
  • zeer gespecialiseerde sport- en trainingsuitrusting

Hoe rijdt een racefiets?

Als je zo ver hebt gelezen, kun je het vast wel invullen: Een racefiets rijdt op ______? Dat klopt, snel. Hij zet uw trapbewegingen maximaal om in stuwkracht. 

De neiging om een korte wielbasis te hebben maakt de motor wendbaar, dus als je een soepel lopend model wilt kopen, moet je op zoek naar een zo groot mogelijke wielbasis. 

Een goede racefiets kan ook met één hand op de bagagedrager worden getild, die paar kilo... Het lage gewicht vereenvoudigt niet alleen het rijgedrag, het is een basisvoorwaarde voor dynamische voortstuwing.

Racefietsen rijden zeer direct, de fiets reageert gevoelig en op de kleinste stuurbewegingen. Dit kenmerk voelt voor nieuwkomers vaak "nerveus" aan. De smalle banden kunnen bij de minste oneffenheid van de baan raken, een gladde weg en volledige concentratie zijn essentieel bij hoge snelheid.

.

De rijeigenschappen van een racefiets in één oogopslag:

  • Uitstekende voortstuwing
  • dynamisch rijgevoel
  • licht
  • direct rijgevoel
  • reageert sterk op stoten

Wat zijn de voordelen van een racefiets?

Je wilt snel zijn? Simpel, dan heb je een racefiets nodig. En het zal u misschien verbazen, maar zelfs als u denkt dat mountainbikes populairder zijn in de Alpen, zijn racefietsen er in hun element. De goede voortstuwing maakt ze krachtige scramblers. Als je een goed geplaveide panoramische weg voor je hebt, is een racefiets veel gemakkelijker de berg op te trappen dan een zware mountainbike.  

Racefietsen bestaan al heel lang; lang voordat mountainbikes of trekkingfietsen werden uitgevonden, vonden de eerste wielerwedstrijden al plaats. De ervaring die in moderne racefietsen is gestoken, is navenant. Bovendien profiteert u met racefietsen van het trickle-down effect van de professionele sport. Ook al zijn er nu veel mountainbikewedstrijden, de grote wedstrijden die wereldwijd opzien baren, vinden plaats op de racefiets. De vele duurzame, lichte, innovatieve onderdelen die voor Tour de France en Giro zijn ontwikkeld, zullen uiteindelijk "doorsijpelen" naar de massasport en dan zal iedere motorrijder van de voordelen kunnen profiteren. 

In het dagelijkse leven worden de fietsen echter snel overrompeld. De smalle banden beperken de keuze van routes aanzienlijk. Alledaagse uitrusting met lichten, bel en bagagerek wordt nogal scheef bekeken. Als u op zoek bent naar een alledaagse fiets, is een gravel bike een veel betere keuze.

En last but not least, er is een brede prijsklasse voor racefietsen, dus er is een racefiets voor elk budget.

De voordelen van een racefiets in een oogopslag:

  • licht
  • efficiënt
  • uitstekende sportuitrusting en trainingshulpmiddel
  • klimt gemakkelijk
  • niet geschikt voor dagelijks gebruik
  • Grote keuze uit uitstekende componenten
  • grote prijsklasse

Hoeveel kost een racefiets?

Dus je wilt een racefiets kopen. Maar wat heb je te besteden?

Racemotoren zijn verkrijgbaar voor ver onder de 1000 euro, met instapklassen van 700 euro tot ongeveer 1800 euro. Natuurlijk vind je hier geen carbon fietsen, wel aluminium frames en eenvoudige of oudere versnellingsgroepen. Velgremmen zijn hier ook aan het werk.

In de middenklasse van 1800 euro tot ongeveer 3500 euro zijn racefietsen niet alleen krachtiger, ze zijn ook robuuster gebouwd. De fietsen leveren betere prestaties, zijn duurzamer, ze zijn ook aanzienlijk veiliger om te rijden.

In de topklasse kosten racefietsen tussen de 3500 en 6000 euro, maar ze kunnen ook veel duurder zijn. De beste schakelgroepen op de markt worden op het carbonframe geschroefd, en er wordt vaak elektronisch geschakeld. De remsystemen zijn ook eersteklas. Maar niet alleen het frame van een fiets in deze prijsklasse is gemaakt van carbon, ook de voorvork, het stuur en dergelijke zijn gemaakt van de vederlichte vezels. Hier kunt u fietsen kopen die echt geschikt zijn voor wedstrijden.

De kosten van een racefiets in een oogopslag:

  • Het instapniveau varieert van 700 euro tot ongeveer 1800 euro
  • Van 1800 euro tot ongeveer 3500 euro gaat de racefiets middenklasse
  • In de topklasse kosten racefietsen tussen de 3500 en 6000 euro

Waar moet je op letten als je een racefiets koopt?

Je kunt veel geld uitgeven aan een racefiets, maar is de duurste automatisch de beste? Stel jezelf een paar vragen om de juiste fiets voor jou te vinden:

  • Waarom wilt u een racefiets kopen?

Als je echt serieus bent over wegracen, is een wegracefiets logischerwijs de enige juiste fiets. Voor uw training of wedstrijden voor iedereen, maar ook voor semi-professionele wedstrijden of hobbywedstrijden, is een goede racefiets een basisvereiste, en het loont om de beste fiets te kopen die uw budget toelaat.

Voor snelle, maar plezierige ronden is een middenklasse racefiets precies goed. Hier krijg je een functionele fiets die niet alleen leuk is om op te rijden, maar ook in rijveiligheid toeneemt met de aanschafprijs, omdat de versnellingen, remmen en afwerking natuurlijk beter zijn - een niet oninteressant aspect gezien de hoge snelheden die een racefiets kan halen!

Als je alleen op een racefiets wilt rijden, kun je een racefiets uit het middensegment kopen.

Als je alleen af en toe een trainingsrondje wilt doen, kun je ook in de lagere prijssegmenten shoppen. Maar je moet het niet te ver drijven, zoals ik al zei, de veiligheid van de fiets neemt ook toe met de prijs!

      .
      • Wat zijn de grondslagen?

Bij het kiezen van een andere fiets, zal deze vraag u veel helpen. Met een racefiets is het overbodig. Weg. Gedaan. Als u echter een deel van uw wegen beklimt, is een voldoende aantal versnellingen nuttig. Steile afdalingen vereisen goede remmen.

      • Is er een cool alternatief voor de racefiets?

Voor een echt racefietsgevoel moet je op een racefiets stappen, dat is zeker. Maar er zijn fietsen die de kenmerken van de racefiets overnemen. Gravel fietsen zijn er ook in dropbar chic. Maar ze zijn veel comfortabeler, gezelliger en meer geschikt voor dagelijks gebruik. Bovendien zijn ze geschikt voor off-roadgebruik, zodat u de geasfalteerde weg achter u kunt laten. Cyclocrossers zijn net zo compromisloos sportief georiënteerd als racefietsen, maar kunnen ook off-road worden bereden. Carbon MTB hardtails kunnen in individuele gevallen punten scoren met bijna geen gewicht en veel snelheid. De verminderde look is ook te vinden op stedelijke fietsen. 

      .
      • Koolstof, staal of aluminium?

Het materiaal van het frame is enerzijds van invloed op de prijs van de fiets, maar heeft anderzijds ook invloed op de manier waarop de fiets rijdt en stuurt.

Slimme, elegante racefietsen met een retro-uitstraling hebben een stalen frame. Alleen dit onverwoestbare metaal maakt zulke slanke buisdiameters mogelijk. Staal geeft ook wat mee, dus de fiets heeft een zeker zelfdempend effect. Dit gaat ten koste van de efficiëntie, maar maakt uw ronden wel iets comfortabeler. Natuurlijk zijn echte vintage fietsen ook van staal.

Aluminium is goedkoop, veel lichter dan staal en gaat vele jaren mee voordat materiaalmoeheid uw fiets buiten gebruik stelt. Aluminium biedt goede stijfheid, het is ook relatief ongevoelig.

Koolstof is supersterk.

Carbon is superlicht, maar carbonfietsen zijn niet goedkoop. Fietsenmakers hebben de vrije hand bij het ontwerpen van carbonframes, omdat de vezels in elke gewenste vorm kunnen worden gegoten. Ze kunnen aerodynamisch perfecte en stijve fietsen maken. Carbon is echter een beetje lastig, de fiets kan niet zomaar in een montagestandaard worden geklemd, zelfs een fietsenrek op de auto moet aan bepaalde eisen voldoen. Een carbonfiets moet ook bij voorkeur niet omvallen. 

      • Hoeveel bandenspeling is verstandig?

De smalle wegfietsbanden hebben asfalt nodig. Als u wilt dat uw fiets wat flexibeler is, moet u ervoor zorgen dat hij wat meer speling heeft, d.w.z. dat er ook bredere banden kunnen worden gemonteerd.

 

  • Wat is de juiste framemaat voor een racefiets?
  • ?

Er zijn racefietsen in veel verschillende framematen. Kijk op onze fiets blog voor een gids om je te helpen je beenlengte te meten en gebruik het resultaat om de perfecte fietsmaat te bepalen.

Koop een e-bike van de beste fabrikant

.

Er zijn veel fabrikanten die racefietsen maken. Maar welke kun je vertrouwen? Welk merk biedt niet alleen de juiste duurzaamheid en prestaties, maar ook de juiste prijs? Dat is makkelijk. Hier vindt u alleen modellen van Trek, Orbea, Cannondale, Rondo, Fuji of Bombtrack, dus van bekende fabrikanten waarvan wij zeker weten dat de kwaliteit van hun producten goed is. Liv levert exclusief vrouwenfietsen, waaronder racefietsen. Plus, we hebben altijd geweldige aanbiedingen op fietsen in onze Sale.

Als u nog niet zeker weet welke fiets voor u geschikt is, kunt u op BMO gemakkelijk fietsen vergelijken. We leggen uit wat mountainbikes, stadsfietsen en stadsfietsen, trekkingfietsen, dirtbikes of racefietsen kunnen, en de kenmerken gelden ook voor de bijbehorende fietsen met een motor. Je vindt dus zeker snel je droomfiets of een e-bike waar je veel plezier aan beleeft. Lees gewoon onze koopgidsen en je weet met welke fiets je tevreden zult zijn!