Stadsfietsen

Een schone stadsfiets is mooi. Natuurlijk rijdt hij ook geweldig, maar esthetiek speelt hier gewoon een grote rol. Een stadsfiets, daarentegen, is comfortabel en praktisch rondom. Maar wat is een stadsfiets, wat is een stadsfiets? En wat kunnen deze fietsen en voor wie zijn ze geschikt? We vertellen het je hieronder!

Geen resultaten gevonden voor de filter!

Stadsfietsen zijn de klassiekers onder de fietsen!

Je moet 's ochtends door de spits naar je werk en onderweg snel je kroost bij de kleuterschool afzetten. s Middags sprint je naar de markt en 's middags neem je het hele gezin mee voor een picknick naar het park of het openluchtzwembad. s Avonds zit u graag in de biertuin of geniet u van een theatervoorstelling. En je fiets is altijd bij je.

Voor veel mensen is de fiets tegenwoordig het belangrijkste vervoermiddel in het dagelijks leven. De voordelen van een fiets zijn gewoonweg overtuigend. Een fiets is klimaatvriendelijk, hij kost veel minder dan een auto. Vooral in 2020 stappen veel mensen liever op de fiets dan dat ze in het openbaar vervoer worden blootgesteld aan de bacillenpoel. Fietsers maken zich niet druk om files en te weinig parkeerplaatsen. Een beetje beweging op weg naar het werk is veel aangenamer dan het concert van claxons op de stadsautoweg. En er is een fiets die bij uitstek geschikt is voor juist deze alledaagse ritten.

"Een heel normale fiets!" - betekent dit meestal een stadsfiets of een stadsfiets. Deze fietsen lijken het meest op hun voorouders, d.w.z. de fietsen die mensen in het dagelijks leven gebruikten voordat auto's voor iedereen betaalbaar werden. Tegenwoordig zijn veel fietsen zeer gespecialiseerde sportmachines. Het zijn pijlsnelle racefietsen of logge mountainbikefietsen. Maar als vervoermiddel in de stad is een stadsfiets gewoon de allerbeste. 

Het wordt geleverd met een uiterst praktische, comfortabele en veilige uitrusting. Daarom maakt hij niet alleen uw dagelijks leven mooier, maar ook kleinere fietstochtjes in uw vrije tijd tot een plezier. Een stadsfiets voelt zich overal thuis waar je dagelijkse leven zich afspeelt. Dit hoeft niet per se een grote stad te zijn, ook in een kleine stad of op het platteland kun je met zo'n fiets goed vooruitkomen, zolang het gebied niet te heuvelachtig is en de wegen redelijk verhard zijn. Maar stadsfiets, stadsfiets... wat is het verschil? Lees verder, onze koopgids zal je vertellen of een stadsfiets de juiste fiets voor jou is of dat je beter een stijlvolle stadsfiets kunt kopen.

De kortere weg:

Wat is een stadsfiets - Dingen om te weten over stadsfietsen

Als all-purpose fiets is een moderne stadsfiets tot in het kleinste detail doordacht en uitgerust met onderdelen die perfect zijn voor het beoogde gebruik. Hier vindt u alle informatie over wat een stadsfiets heeft en kan. 

Wat is een stadsfiets, wat is een stadsfiets?

Een stadsfiets is niet altijd een stadsfiets, maar een stadsfiets is altijd een stadsfiets. Hoewel beide soorten fietsen voor de stad zijn gemaakt en het beoogde gebruik ervan vergelijkbaar is, zijn er toch verschillen. Deze zijn niet noodzakelijk in het ontwerp te vinden, maar zijn het meest merkbaar in de apparatuur. Voor de meeste stadsfietsen is het echter niet mogelijk een duidelijk onderscheid te maken. Hier is een kort overzicht:

  • Een stadsfiets is een fiets voor in de stad. Het is ontworpen voor absoluut comfort. Het is ook ontworpen om praktisch te zijn voor dagelijks gebruik. Daarom heeft hij een zacht zadel, ergonomisch stuur en is hij volledig uitgerust met spatborden, bel, verlichtingssysteem en bagagerek.
  • Een stadsfiets is ook een fiets voor in de stad. Er is hier echter geen sprake van een praktische volledige uitrusting. Een stadsfiets is strak, rechttoe rechtaan en gereduceerd van uiterlijk. Een stadsfiets is niet voorzien van een degelijke uitrusting, en spatborden en bagagedragers ontbreken meestal. Natuurlijk kunt u alle fietsaccessoires achteraf monteren. Het strakke uiterlijk van deze fietsen wordt echter steeds populairder in de grote stad, en het uiterlijk brengt een aantal extra voordelen met zich mee: Hoe minder onderdelen je meeneemt, hoe lichter en goedkoper je fiets zal zijn. Bovendien kan er minder kapot, je hoeft maar een paar onderhoudsbeurten te doen. 
  • Er zijn veel E-city bikes en urban e-bikes op de markt. Hier wordt een elektrische aandrijving toegevoegd aan de behaaglijke comfortuitrusting. Dankzij de motorondersteuning is een e-bike in de stad een echte vervanger voor een auto en een goed alternatief voor het openbaar vervoer.
  • Fixies en singlespeed fietsen behoren ook tot de categorie stadsfietsen. Ze hebben weinig tot geen uitrusting, d.w.z. geen versnellingen, geen lichten, soms zelfs geen remmen.
  • In plaats van een stadsfiets rijden veel mensen in de stad op een wat sportievere touring bike. Hier is, naast de praktische uitrusting, ook enige off-road capaciteiten, die zich dan uitbetalen op kleinere fietstochten.
  • Een Hollandfiets is eigenlijk een heel gewone stadsfiets, maar hij is gemakkelijk te herkennen aan het typische stuur dat ver naar achteren buigt. Ten eerste worden Nederlandse fietsen als bijzonder comfortabel beschouwd, en ten tweede verspreiden ze veel vakantieflair.
  • Een retro fiets straalt pure nostalgische chic uit. Hier worden niet alleen framevormen nagebouwd die 50, 70 of 100 jaar geleden "in" waren, vaak worden ook replica's van historische onderdelen geïnstalleerd, die uiteraard vooraf technisch zijn bijgewerkt. In overeenstemming hiermee schitteren de nostalgische fietsen vaak in de mooiste snoepkleuren.
  • Een cargo bike is ook een fiets voor in de stad. Naast een krachtige elektromotor is er hier een laadbak, een laadplatform of een lange, versterkte bagagedrager. 

Hieronder vindt u meer gedetailleerde informatie over de onderscheidende kenmerken van stadsfietsen en stadsfietsen.

Een volledig ontspannen geometrie

Stadsfietsen en stadsfietsen hebben meestal een zeer rechte zithouding. Dit is niet alleen rugvriendelijk, het zorgt er ook voor dat er weinig gewicht op uw armen en handen rust. Dit betekent dat u kunt trappen zonder vermoeidheid of rugpijn. U hebt ook een goed zicht rondom en zult niets missen in druk stadsverkeer. Als je dan ook nog een fietshelm draagt in een opvallende kleur, word je gezien door alle andere weggebruikers. De rijpositie is dus niet alleen zeer comfortabel, maar ook goed voor uw gezondheid en veiligheid.

Wat is een stadsfiets, wat is een stadsfiets? Wat is een fixie?

Terwijl een stadsfiets praktisch is, is een stadsfiets vooral chic

  • Urban bikes zijn emblematisch voor de moderne stadslevensstijl en zijn daarom veel meer dan een voertuig. Ze zijn een verklaring. Of beter: een onder verklaring. Een gereduceerde buitenkant ontmoet beknopte functionaliteit. Vaak zijn er niet eens stickers met een type-aanduiding. De term die vaak opduikt in verband met stadsfietsen is schoon (engl.:"clean"). De motor komt schoon over, zelfs de cockpit is schoon, d.w.z. opgeruimd en niet overladen met talloze hendels. Deze visuele besparingsmaatregelen kunnen ook tot uiting komen in een lage prijs. Maar dat is niet altijd het geval. Zoals het een understatement betaamt, zie je het niet meteen aan deze fietsen als ze weinig uitrusting hebben, maar deze uitrusting behoort tot het beste wat de markt te bieden heeft. Afhankelijk van de fabrikant worden stadsfietsen soms anders gedefinieerd. Dan worden fietsen met een ongewoon uiterlijk stadsfietsen genoemd, en in deze categorie vindt u schoonheden zoals retro-fietsen.
  • Een stadsfiets, daarentegen, is uitgerust voor alle eventualiteiten. Het heeft spatborden voor slecht weer fronten. Het heeft alle vereiste veiligheidsvoorzieningen voor verkeerscontroles. Hij heeft een of twee bagagerekken voor boodschappen en werkdocumenten. Minimalistisch is anders, maar praktischer wordt het niet!
  • Een fixie of single-speed heeft niet veel te bieden uitgezonderd een frame en wielen. Het idee om een fiets uit te rusten met zo weinig mogelijk voorzieningen kwam oorspronkelijk van New Yorkse fietskoeriers. Om hun fietsen niet steeds op slot en van slot te hoeven doen, moesten de fietsen zo onaantrekkelijk mogelijk zijn voor dieven en eruit zien alsof ze het stelen niet waard waren. Stomtoevallig resulteerde dit in absolute cultfietsen, je moet je fixie zeker op slot doen! Er zitten niet eens remmen op een echte fixie. De fietsen zijn dan zonder vrijloop, remmen doe je door pittig terug te trappen. 

E-bikes voor de stad

Je kunt nu elke fiets in een e-versie kopen, en stadsfietsen zijn geen uitzondering. Er is een enorme keuze aan e-bikes voor in de stad. Hier vindt u de "kleine" aandrijvingen van populaire fabrikanten als Bosch of Shimano, ze hebben weinig koppel en kleinere accu's. Aan de andere kant zijn ze goedkoop en licht. Deze aandrijvingen zijn er echter de oorzaak van dat e-bikes in de stad hun naam zelden eer aandoen. Dankzij de vele onderdelen die een e-bike tot een e-bike maken, blijft er meestal niets over van het strakke uiterlijk. Maar nu de aandrijvingen en motoren steeds kleiner worden en de bedieningselementen zo ver zijn gekrompen dat ze in het frame kunnen worden ingebouwd, worden steeds meer e-bikes stadsfietsen die die naam waardig zijn naarmate nieuwe modeljaren verschijnen.

Robuuste componenten

Stadsfietsen zijn geen lichtgewichten, maar stadsfietsen wel. Terwijl bij een stadsfiets de uitrusting draait om comfort, betrouwbaarheid en veiligheid, is dat bij een stadsfiets meestal helemaal niet het geval. Kijk maar eens naar de specificaties, die vertellen je wat er bij de fiets zit en welke onderdelen zijn weggelaten.

  • Welke versnellingen heeft een stads- of stadsfiets nodig?

Als een stadsfiets versnellingen heeft, moeten ze zo licht en onopvallend mogelijk zijn en niet te veel versnellingen hebben. Een fiets met één versnelling of fixie heeft geen versnellingen.

Stadsfietsen hebben vaak ongecompliceerde naafversnellingen. Hier kunt u gemakkelijk de versnellingen aanpassen via een draaigreep op het stuur en afhankelijk van het model tot 14 versnellingen selecteren. Naafversnellingen zijn bijzonder duurzaam en vergen weinig onderhoud.

Op een stadsfiets kun je natuurlijk ook een kettingderailleur gebruiken. Als je in een stad met veel heuvels woont of af en toe met je fiets off-road wilt, is een derailleur misschien de betere keuze voor jou. Ze stellen je in staat je fiets beter aan de omgeving aan te passen dan naafversnellingen dat kunnen.

Op stadsfietsen kunt u altijd variabele versnellingen van NuVinci.

vinden.

  • Gordelaandrijving

Veel stadsfietsen hebben een tandriem in plaats van een fietsketting, die de kracht van de crank op het achterwiel overbrengt. Riemaandrijvingen zijn niet bepaald koopjes, maar daar staat tegenover dat ze (bijna) onderhoudsvrij zijn en nauwelijks aan slijtage onderhevig.

  • de beste remmen voor een stadsfiets

Steeds meer fietsen hebben schijfremmen, en stadsfietsen zijn niet anders. De remkracht van schijfremmen is gewoonweg onovertroffen, waardoor ze bijzonder veilig zijn bij gebruik in druk verkeer. Schijfremmen veroorzaken geen slijtage aan de velgen, zodat uw wielen langer meegaan. Er zijn mechanische en hydraulische schijfremmen. Met hydraulische remmen kan de remkracht bijzonder goed worden geregeld, maar deze remmen moeten op een bepaald moment worden ontlucht.
Velgremmen zijn echter goedkoper en lichter, en ze zijn ook gemakkelijker te onderhouden. Daarom worden velgremmen vaak aangetroffen op goedkopere modellen.

Veel stadsfietsen hebben een terugtraprem, zelfs e-bikes voor in de stad zijn te koop met een terugtraprem.

  • De banden van een stadsfiets

Terwijl sportieve fietsen voortrollen op zeer dikke of zeer dunne banden, vertrouwen stadsfietsen en stadsfietsers op banden met een gemiddelde breedte van 35 mm tot 42 mm. U kunt vaak banden van verschillende breedtes op uw fiets monteren. Bredere banden vergen meer traplopen omdat ze een hogere rolweerstand hebben. Aan de andere kant hebben ze meer grip en dempen ze beter. Smalle banden zijn gemakkelijker te berijden, maar hebben minder grip op de grond.

U kunt erachter komen welke banden het meest geschikt zijn voor uw motorfiets door goed te kijken naar de oppervlakken waar uw motorfiets overheen rolt. Zijn er veel kasseien, onverharde wegen of grind? Dan zijn brede banden beter. Rijdt u meestal op glad asfalt? Dan zijn efficiënte, smalle banden ideaal.

De meeste stadsbanden zijn beter dan brede banden.

De meeste stadsbanden hebben weinig profiel, net genoeg om in alle weersomstandigheden goede grip op de weg te bieden. Als u uw fiets het hele jaar door wilt gebruiken, kunt u winterbanden aanschaffen. Net als bij een auto zorgt een speciaal loopvlak en rubbersamenstelling voor een stevige grip bij ijzige temperaturen.

      Winterbanden zijn ideaal voor fietsen in alle weersomstandigheden.
      • bagagerek

Er zit waarschijnlijk geen bagagedrager op uw nieuwe stadsfiets, maar er zijn wel bevestigingsogen voor. Een stadsfiets heeft meestal een bagagedrager, mogelijk zelfs twee, een achterbagagedrager en een voorbagagedrager of voorbagagedrager op het stuur. Op veel stadsfietsen is een van de handige kliksystemen MIK van Basil of KlickFIX voorgeïnstalleerd op de bagagedrager. U kunt er dan een fietsmand aanhangen.

      • Zijstandaard

Je raadt het waarschijnlijk al, een stadsfiets moet je tegen een lantaarnpaal leunen, een stadsfiets heeft een zijstandaard. 

      • Modemschermen en verlichting

Modderbeschermers zijn vooral belangrijk bij slecht weer. Ze voorkomen dat regenwater van uw banden wordt geblazen en rechtstreeks op uw rug en gezicht terechtkomt. Stadsfietsen hebben vaste spatborden. Op een stadsfiets rijdt men graag met ingeplugde Ass Savers en Mud Guards. 

      .

Een verlichting is verplicht, maar u kunt kiezen voor vaste fietsverlichting met dynamo, parkeerverlichting, schemersensor en dagrijverlichting, of u kunt de voorkeur geven aan steklampjes op batterijen. 

Montagepunten voor verschillende hulpstukken

      .

Terwijl een stadsfiets meestal in de fabriek is uitgerust met alles wat je je maar kunt wensen, is een stadsfiets meestal zonder. Zonder bagagerek, zonder zijstandaard, zonder bel, zonder wat dan ook. Maar zodat u uw fiets helemaal naar uw wensen kunt inrichten, zijn er bevestigingsogen voor alle fietsapparatuur en kunt u rekjes, frontdragers, fenders of zelfs een verlichtingssysteem later nog toevoegen.

Stadsfietsen voor dames en heren

      .

Weliswaar zijn er steeds minder speciale damesfietsen in andere fietscategorieën, maar stadsfietsen bestaan nog steeds als klassieke damesfiets en als herenfiets.

Een fiets in golfvorm wordt van oudsher beschouwd als een damesfiets.Hij heeft een lage instap die niet wordt geblokkeerd door een horizontale bovenbuis. Het is dus bijzonder comfortabel om op te stappen. Als u een kinderzitje op de bagagedrager wilt monteren, is een fiets met een lage instap sterk aan te bevelen. Waver frames zijn het best te berijden met een rok of jurk, dat is waarom ze vroeger damesfietsen waren!

Een diamantframe wordt als bijzonder robuust en daarom als zeer sportief beschouwd. Hierbij reikt de bovenbuis tot net onder het zadel, wat het opstappen op de fiets voor velen tot een wankele aangelegenheid maakt. Een fiets met een ruitframe is een klassieke herenfiets.

Een trapeziumvormig frame houdt het midden tussen een "damesfiets" en een "herenfiets". Hier is de bovenbuis centraal tussen de trapas en het zadel gelast. Het is even geschikt voor vrouwen als voor mannen. Veel trekkingfietsen hebben een trapeziumvormig frame.

In het algemeen verdwijnt de tweedeling invrouwenfietsen en mannenfietsen meer en meer. Ongeacht uw geslacht kunt u gewoon fietsen op de fiets die u mooi vindt en die het beste bij uw fietsleven past. Het is echter belangrijk dat de framemaat u goed past.

Daarom moet u de juiste fietsmaat bepalen voordat u online op "Kopen" klikt. Kijk op onze blog voor een koopgids die u zal helpen de juiste framemaat te bepalen.

      .

Is alles op je fiets?

Zoals alles wat op de openbare weg rijdt, eist ook het StVO veiligheidsvoorzieningen op de fiets. Dit omvat reflectoren op de wielen en de pedalen, een wit licht aan de voorkant en een rode reflector met een rood achterlicht. Je hebt ook een bel nodig. Je mag niet betrapt worden zonder deze onderdelen. Bovendien schrijft het StVO twee onafhankelijke remmen voor

      .

Een stadsfiets is dus een stijlvolle fiets voor in de stad, een stadsfiets is een comfortabele, praktische tweewieler met een complete uitrusting.

      .

Is een stadsfiets de juiste fiets voor u?

Als u graag comfortabel fietst, is een stadsfiets perfect voor u. Vooral als geen twee dagen in je leven hetzelfde zijn en je fiets flexibel moet zijn, biedt een stadsfiets een verscheidenheid aan gebruiksmogelijkheden. De uitrusting maakt de fiets weersonafhankelijk en het hele jaar bruikbaar. Vooral als je je fiets gebruikt voor vrije tijd, werk, school en universiteit, ben je met een stadsfiets onafhankelijk en kun je veel vervoeren. Als u zelden op de fiets stapt, volstaat een van de vele goedkopere modellen.

De comfortabele banden maken beide fietstypes berijdbaar op vele ondergronden. 

Het leven van alledag wordt vooral moeiteloos als je jezelf trakteert op een stadsfiets met motor, oftewel een E-bike.

De functies in een oogopslag:

      • Allround talent voor de stad met comfortbanden
      • robuuste constructie
      • betaalbare modellen beschikbaar
      • Geschikt voor het hele jaar door fietsen, woon-werkverkeer, dagelijkse ritten
      • kan worden bereden op een verscheidenheid van oppervlakken, van asfalt tot kasseien
      • ook kleinere fietstochten en excursies mogelijk

Hoe rijdt een stadsfiets?

Een stadsfiets rijdt eerder sportief, terwijl een stadsfiets volledig ontworpen is voor rijcomfort. De framegeometrie verschilt dienovereenkomstig; een stadsfiets brengt je meestal in een iets meer gestrekte rithouding. Op een stadsfiets rijd je heel rechtop.

De meeste frames zijn gemaakt van aluminium, maar er zijn ook absoluut onverwoestbare stalen frames en af en toe een ultralichte stadsfiets van carbon.

De banden waarop uw motor staat, zijn ook van invloed op het rijgedrag, zoals we hierboven al hebben uitgelegd. De brede banden zorgen voor een aangenaam soepele rit. Naast padding die dikkere wielen mogelijk maakt, zijn er vaak verende comfortzadels. Vorken met vering zijn niet gebruikelijk op deze fietsen.

Het gewicht van een fiets hangt natuurlijk af van het type en het aantal onderdelen en het materiaal van het frame. Een gemiddelde stadsfiets weegt 12 tot 15 kilo, een stadsfiets iets minder, maar een e-bike aanzienlijk meer.

Stadsfietsen wegen meer.

Urban bikes en stadsfietsen bieden een ontspannen rijervaring. Afhankelijk van de uitrusting, het gewicht, de geometrie en de banden, bieden ze ofwel meer comfort of een sportievere rijervaring.

De rijervaring in één oogopslag:

      • comfortabel 
      • stil
      • goed gedempt
      • dynamisch tot comfortabel

Wat zijn de voordelen van een stadsfiets?

Je hebt in de vorige hoofdstukken waarschijnlijk al gelezen over de voordelen van stadsfietsen: Ze zijn comfortabel, veelzijdig, geschikt voor dagelijks gebruik en een lust voor het oog.

Stadsfietsen zijn geschikt voor dagelijks gebruik.

Stadsfietsen zijn de beste manier om het drukke autoverkeer te omzeilen en de drukte van het openbaar vervoer te vermijden. Parkeertarieven, schommelende benzineprijzen en wegwerkzaamheden zijn van weinig belang voor fietsers in de stad. Stel je dat eens voor: Terwijl iedereen in de file staat, kunt u lachend en ontspannen van A naar B fietsen.

Een fiets is niet alleen goedkoop, het is ook het meest milieuvriendelijke vervoermiddel van allemaal. Door het gebruik van kleinere versnellingen en remsystemen kunnen componenten van betere kwaliteit worden gebruikt.

Voor werk en vrije tijd.

Werk, vrije tijd, uitstapjes, winkelen, wat training - een stadsfiets is net zo veelzijdig als een stadsfiets. Met een stadsfiets combineert u lichaamsbeweging in de frisse lucht met de paden van uw dagelijkse leven.

Stadsfietsen en citybikes zijn de perfecte oplossing.

Stadsfietsen en stadsfietsen behoren tot de minder dure fietsgroepen. Hier zijn instapmodellen beschikbaar voor weinig geld. Ter vergelijking: een set dure MTB volle wielen en banden kost ongeveer de prijs van een hele stadsfiets.

Zelfs transportfietsen zijn minder duur dan stadsfietsen.

Even veel bagage vervoeren is kinderspel! Kinderzitje, aktetas en picknickmand - geen probleem op de stadsfiets, zeker niet als je één of twee bagagedragers hebt.

De voordelen op een rijtje:

      • universeel toepasbaar 
      • Onafhankelijkheid in het dagelijks leven
      • bieden veel comfort
      • zijn robuust en duurzaam
      • veel vervoersmogelijkheden
      • kan volledig worden uitgerust voor comfort
      • gunstige aankoopprijs

Hoeveel kost een stadsfiets?

Je kunt veel uitgeven voor een hoogwaardige fiets voor dagelijks gebruik, maar er zijn ook veel betaalbare instapmodellen. Als u de hulp van een motor wilt, zal dat natuurlijk iets duurder zijn. Maar zelfs als e-citybikes zijn ze meestal nog betaalbaar.

De instapklasse van stadsfietsen en stadsfietsen gaat van ongeveer 400 tot 700 euro. Hier krijg je degelijke fietsen die het goed doen op korte ritjes door de stad. De frames zijn meestal gemaakt van aluminium. Ze hebben velgremmen en eenvoudige versnellingen. De fietsen zijn iets zwaarder dan fietsen van hogere kwaliteit. Als u uw fiets slechts af en toe gebruikt en het niet erg vindt om onderdelen te moeten vervangen, is dit type fiets een goede keuze.

Van 700 euro tot 1700 euro kunt u de middenklasse kopen. De versnellingen worden beter, ze schakelen makkelijker en preciezer. In het middensegment zijn er meestal schijfremmen, in het hogere segment kunt u hydraulische schijfremmen verwachten. Je krijgt goede tot zeer goede verlichtingssystemen en de kwaliteit van de banden wordt ook beter. Dit is merkbaar in minder lekgevoeligheid en betere grip op nat wegdek. Ook niet onbelangrijk: de fietsen hebben betere zadels, ergonomische sturen en comfortabele handvatten naarmate de prijs stijgt. Ook al zijn deze onderdelen snel te vervangen, het is toch leuk om direct uit de doos een echt goed gevoel te hebben, nietwaar

      .

Top stadsfietsen mag je verwachten vanaf een aankoopprijs van 1700 euro. Er zijn uitstekende versnellingen en hydraulische schijfremmen van de beste en meest bekende fabrikanten in deze prijsklasse. De fietsen zijn licht, en ze laten ook veel sportiever rijden toe dan goedkopere fietsen. Hier vindt u een aantal fietsen die eigenlijk al gravel bikes of sportieve hardtails zijn, plus er zijn al E-bikes hier te vinden.

Gelukkig is de duurste fiets niet altijd de beste keuze. Voor weinig geld zijn er stadsfietsen en stadsfietsen te krijgen die leuk zijn om op te rijden en die je op een betrouwbare manier door je dag loodsen. Natuurlijk, hoe hoger de aankoopprijs, hoe duurzamer de fiets, en hoe comfortabeler hij is om te gebruiken en te berijden. Maar de veiligheid neemt ook toe met de aankoopprijs, wat een zeer belangrijk aspect is in de stad. Goede verlichting, goede remmen of banden met goede grip betalen zich uit, vooral in onveilige situaties.

      .

De kosten in een oogopslag:

      • Beginnersvarianten van 400 tot ongeveer 700 euro
      • Van 700 tot 1700 euro de stadsfiets middenklasse
      • Vanaf ongeveer 1700 euro krijg je het beste wat de stadsfietsenmarkt te bieden heeft

Stadsfiets, gravelbike, mountainbike, racefiets, trekkingfiets en toerfiets

      .

Wat is precies het verschil tussen een stadsfiets en andere soorten fietsen? 

Stadsfiets - Mountainbike

      .

Een stadsfiets is bedoeld voor de stad, een mountainbike is voor off-road. Hoewel je met een mountainbike zeker in de stad kunt fietsen, is het omgekeerde niet waar. Een stadsfiets past helemaal niet in het terrein

      .

Stadsfiets - racefiets

      .

Een racefiets is een zeer gespecialiseerd stuk sportuitrusting, terwijl een stadsfiets zich thuis voelt ergens tussen het dagelijkse leven en vrije tijd. Racefietsen zijn snel, smal en licht, terwijl zelfs een bescheiden uitgeruste stadsfiets een echte beater is. Het is vergelijkbaar met mountainbiken: je kunt met een racefiets in de stad rijden, maar je kunt bij lange na niet de snelheden halen die standaard zijn voor een racefiets. 

Stadsfiets - Grindfiets

      .

Een gravelbike kan op bijna elke route worden gebruikt, dus ook in de stad. Bovendien heeft een gravelbike vaak een bagagedrager, spatborden, enz., zodat het een echt alternatief is voor de klassieke stadsfiets. Als u wat sportiever wilt zijn en van een dropbar houdt, kunt u een kijkje nemen bij onze gravel bikes.

Stadsfiets - Crossfiets of Fitnessfiets 

      .

Urban bikes en crossfietsen of fitnessfietsen lijken erg op elkaar. Een crossfiets heeft geen specifiek gebruiksgebied, hij kan zowel in de stad als off-road worden bereden. De geometrie is iets sportiever, en de uitrusting is meestal net zo gereduceerd. Fitnessfietsen hebben echter meestal uitgebreidere versnellingen, zodat ze ook off-road goed uit de voeten kunnen. 

      .

Dankzij de vele bevestigingspunten kunt u de uitrusting uitbreiden tot uw crossfiets een echte stadsfiets is geworden.

Stadsfiets - toerfiets of trekkingfiets

      .

Een touring bike of trekking bike is een echt alternatief voor een stadsfiets. Hier vallen het goede rijcomfort en de veelzijdige toepassingsmogelijkheden absoluut samen. Veel toerfietsen worden vooral in de stad bereden omdat ze robuust en duurzaam zijn, wat ze absoluut betrouwbaar maakt in het dagelijkse leven. Omdat ze gemaakt zijn voor lange ritten in alle weersomstandigheden, zijn ze perfect voor gebruik het hele jaar door. Als u de stad achter u wilt laten en een fietstocht op het platteland wilt maken, is een toerfiets ook een perfecte reisfiets.

Waar moet je op letten als je een stadsfiets koopt?

Stadsfietsen en stadsfietsen zijn zeer populaire soorten fietsen, dus de keuze is navenant groot. Omdat ze bovendien voor weinig geld te krijgen zijn, beginnen veel stadsbewoners hun leven als dagelijkse fietser op een stadsfiets en werken ze zich geleidelijk op naar andere fietsdisciplines.

Het is een goed idee om een stadsfiets te kopen.

Met een paar simpele vragen kunt u snel de juiste stadsfiets vinden:

.

  • Hoe vaak wilt u fietsen?

U rijdt zelden op uw fiets en dan nog alleen bij mooi weer. Dan kunt u een fiets kopen in de instapklasse van 400 tot 700 euro. Zelfs als je je fiets niet echt nodig hebt, zijn deze fietsen een goede keuze. Als u uw fiets dringend nodig hebt, is een hoogwaardige stedelijke fiets uit de middenklasse gewoon betrouwbaarder. 

  • Hoe lang moeten de rondleidingen zijn?

Hoe langer de routes, hoe meer het loont om iets meer te investeren bij de aanschaf van een fiets. Met de aanschafprijs neemt niet alleen de kwaliteit toe, maar ook het rijcomfort. Op duurdere fietsen zijn er bijvoorbeeld gelzadels waarop je lang comfortabel kunt zitten en hoogwaardige versnellingen vergroten het gebruiksbereik. 

  • Waar wil je rijden, hoe zijn de ondergronden?

Als je stad veel kasseien heeft, zorg dan voor brede banden en goede vering. Als er tramrails zijn waar u woont, zijn zo breed mogelijke banden aan te bevelen, omdat die voorkomen dat de band zich in de rails "vastdraait" als u geluk hebt. In een stad met veel hellingen zijn veel versnellingen erg handig.

  • Welke uitrusting heb je echt nodig?

Hoeveel versnellingen hebben zin? Heeft u schijfremmen nodig? Wil je een terugtraprem? Heeft u een bagagerek nodig? Insteeklampen of vast verlichtingssysteem? Niet alleen kunt u veel geld besparen door uw motor in te krimpen. Het zal ook invloed hebben op het gewicht van uw fiets en het onderhoud dat u moet doen.

  • Wat is de juiste framemaat?

Grote kinderfietsen en jeugdfietsen zijn vaak stadsfietsen in miniformaat. Fabrikanten bieden ze vervolgens aan als jeugdfietsen en als kleine fietsen voor volwassenen. XXL-fietsen voor bijzonder grote of zware fietsers zijn vaak stadsfietsen of stadsfietsen. Dit geeft u veel keuze in framematen. Sommige fabrikanten bieden maten aan die vergelijkbaar zijn met de maten die u zou vinden bij het kopen van kleding, d.w.z. van S tot XXL. De frame-maat kan ook worden gemeten in centimeters, of u kunt inch-afmetingen vinden. In onze blog vindt u een gids die u helpt om eerst uw beenlengte te bepalen en vervolgens de correcte framemaat te vinden voor uw online aankoop.

De framemaat kan ook worden gemeten in centimeters of inches.

Samengevat: een stadsfiets is een bijzonder coole fiets, terwijl een stadsfiets onvergelijkbaar praktisch en comfortabel is. Beide zijn ideaal als milieuvriendelijk vervoermiddel in de stad. 

 

Koop een stadsfiets of stadsfiets van de beste fabrikant 

      .

We hebben veel verschillende fietsen voor u op voorraad. Om ervoor te zorgen dat de kwaliteit en de prijs-prestatieverhouding goed zijn, werken wij samen met bekende fietsfabrikanten. Zo kunnen wij u bijzonder voordelige fietsen aanbieden of topfietsen met alle toeters en bellen en vele uitrustingsvarianten. Trek, 6KU, Creme Cycles, Orbea, All-City, Rondo, Bombtrack, Cannondale of Giant bouwen en leveren onze stadsfietsen.

Weet u niet zeker welk type fiets het beste bij u past? Hier bij BMO, is het makkelijk om te vergelijken. We leggen uit wat mountainbikes, grindbikes, trekkingfietsen, dirtbikes, racefietsen en E-bikes allemaal kunnen. Plus, we helpen je een coole kinderfiets te kopen voor je kleintje. Lees gewoon onze koopgidsen en je weet met welke fiets je tevreden zult zijn!

Wij willen u erop wijzen dat wij geen bindende informatie kunnen verstrekken over de huidige juridische situatie. Alle informatie is derhalve zonder garantie!

Wij wijzen u erop dat wij geen bindende uitspraken kunnen doen over de huidige juridische situatie.