Voorvorken & onderdelen

De voorvork van de fiets speelt een beslissende rol in de veiligheid en het comfort tijdens het rijden. Tijdens brute remmanoeuvres, hoge snelheden en in bochten helpt de vork uw motorfiets stabiel te houdentrack. Voor nauwkeurig sturen en een goede efficiëntie moet een stijve fietsvork zoveel mogelijk stijfheid hebben. Als u echter soepel over ruwe oppervlakken wilt rollen, hebt u een verende voorvork nodig die oneffenheden absorbeert. Er zijn twee grote categorieën fietsvorken, stijve vorken en verende vorken. Wij stellen ze aan u voor en leggen uit wat ze kunnen doen.

Geen resultaten gevonden voor de filter!

De fietsvork - stijve vork of verende vork, wat heeft uw voorkeur?

"Schiet op, kinderen, kom naar de tafel...!" Nee, maak je geen zorgen, je bent niet afgedwaald naar de bestek afdeling! Je fiets heeft een vork nodig, tenzij je op een éénwieler rijdt. De vork heeft drie hoofdfuncties: Het houdt het voorwiel vast. Het beïnvloedt hoe je motor stuurt. En met een verend element, kan het een enorme hoeveelheid comfort bieden. In onze winkel kunt u verende en niet-verende vorken van hoge kwaliteit kopen, die u maximale veiligheid bieden in alle rijsituaties. Wij hebben niet alleen vorken met verschillende rembevestigingen voor u, maar ook voor verschillende wielmaten. Hier kom je eerst te weten wat een starre fietsvork kan en daarna wanneer een verende vork de betere keuze is. Ten slotte komt u te weten hoe u de juiste vork voor uw fiets kiest.

Wat is een stijve vork en voor welk soort fiets is hij geschikt?

Een stijve vork wordt vooral aangetroffen op racefietsen, crossfietsen en gravelbikes. Deze vorken zijn gemaakt van aluminium of carbon en hebben geen extra demping. Hier telt in de eerste plaats de efficiëntie; een verende voorvork zou kostbare watts dempen die een snelle fietser liever op de weg zou zetten. Bovendien is een verende voorvork niet absoluut noodzakelijk voor de gebruiksgebieden van deze fietsen, aangezien ze meestal op goed onderhouden wegen worden gebruikt. Het extra gewicht dat een verende voorvork met zich meebrengt is een ander tegenargument. 

Voor een stadsfiets of een eenvoudige toerfiets waarmee je alleen naar de bakker en terug rijdt, is een verende voorvork gewoon niet nodig. 

Fixies of singlespeed bikes zijn, net als stadsfietsen, minimaal uitgerust. Hier is afgezien van een verend element, omdat dat de fiets alleen maar onnodig zou verzwaren en het strakke uiterlijk zou verstoren.

In het algemeen doen fietsen die een direct rijgevoel geven en efficiënt trappen mogelijk maken het zonder extra demping van de vork; zij hebben een stijve vork.

Voordelen van een stijve vork:

  • Efficiënt fietsen
  • goedkoop
  • direct rijgevoel
  • laag gewicht
  • weinig onderhoud

Wat is een verende voorvork en op welke fiets is het zinvol?

Mountainbikes zijn het klassieke toepassingsgebied voor een verende voorvork. De meeste trekkingfietsen hebben ook een verende voorvork. Er zijn ook verende vorken op crossmotoren. Een verende voorvork bevat een demper die het voorwiel in staat stelt flexibel te reageren op het oppervlak waarover het rolt.

Geveerde vorken garanderen dus niet alleen meer comfort. Ze absorberen ook schokken die je zonder demping aan het stuur zouden doen "scheuren", de vering compenseert oneffenheden en zorgt zo voor een goede controle in alle rijsituaties. Met de verende voorvork op een mountainbike of crossmotor kunt u trails berijden die anders voor de meeste fietsen onberijdbaar zouden zijn. Op een trekkingfiets is het belangrijkste doel van de schokdemper de trillingen die uw armen bereiken tot een minimum te beperken en zo vermoeidheid en verkrampte armen te voorkomen. In tegenstelling tot een starre voorvork maakt een verende voorvork de besturing min of meer "sponzig" 

Vorken met vering zijn verkrijgbaar met verschillende veringssystemen. De eenvoudigere en meestal goedkopere verende vorken gebruiken een stalen veer in een oliebad. De hardheid van de vering wordt aangepast door eenvoudig de veer in de vork te vervangen. Bovendien kan de uitgaande demping vaak worden aangepast, wat bepaalt hoe snel of langzaam een verende voorvork inveert. Vorken van hogere kwaliteit zijn vaak voorzien van een luchtpatroon. Hier kan de vering nauwkeurig worden afgesteld op het gewicht en de voorkeuren van de rijder, zodat een optimale set-up kan worden bereikt. Deze vorken zijn voorzien van diverse instelmogelijkheden, zodat u niet alleen de uitgaande demping kunt instellen, maar bijvoorbeeld ook de ingaande high- en lowspeed demping. Elastomeer-schokdempers zijn nu alleen nog te vinden op goedkope verende vorken. Aangezien zij, naast andere nadelen, een zeer korte levensduur hebben, worden zij nauwelijks nog gebruikt.

Op all-mountain, enduro en andere geveerde fietsen zit steeds vaker een lockout, een bediening waarmee je de verende voorvork stijf kunt maken. Op beklimmingen of op gladde ondergrond kan de vering worden geblokkeerd en de aandrijving worden verbeterd, er gaat geen energie verloren en je begint niet te dobberen in het zadel.

Hoeveel veerweg heb je echt nodig?

Mountainbikes en trekkingfietsen worden geleverd met verschillende veersystemen, hoeveel travel (of dive) zinvol is hangt af van de ondergrond waarop je wilt rijden, of wat voor type MTB je hebt. Op een trekkingfiets is 40 tot 80mm veerweg gebruikelijk, op een marathon of XC hardtail zul je rond de 100mm veerweg vinden. Downhill fietsen met 200mm veerweg zijn de koplopers.

Hierover beslist u - wilt u maximaal comfort, ook als dat ten koste gaat van de efficiëntie?

>Voor meer informatie en een uitgebreide gids voor het kopen van geveerde vorken, klik je gewoon door naar onze geveerde vorken sectie!

Voordelen van een verende voorvork:

  • meer comfort
  • verbeterde richtingsstabiliteit
  • off-road capaciteiten
  • maakt trucs, sprongen en vallen mogelijk

Voor welke wielmaten zijn er fietsvorken?

Elke fiets heeft een vork, zelfs op een 12 inch kinderfietsje wordt het voorwiel door een vork vastgehouden. Vorken zijn dus in principe verkrijgbaar in alle framematen waarin fietsen verkrijgbaar zijn. In principe, omdat ze meestal pas vanaf 26 inch per stuk worden verkocht. U vindt vorken in de gangbare maten 26 inch, 27,5 inch, 28 inch en 29 inch hier in de winkel.

Strikte vorken zijn verkrijgbaar voor één bandenmaat of met een bepaald bereik, zodat ze met verschillende wielen kunnen worden gecombineerd. De specificaties van de vork vertellen u wat past.

Strict vorken.

Veringvorken worden aangeboden voor alle gangbare wielmaten of fietsen voor volwassenen die op de markt zijn. Of het nu gaat om MTB, stadsfiets of toerfiets, voor elk type is er een geschikte verende voorvork. In de stads- en toersector worden meestal 28 inch verende vorken gebruikt. In de mountainbike-sector daarentegen is er een grotere diversiteit. Vorken van 26, 27,5 of 29 inch worden hier gebruikt.

Fietsvorken voor e-bikes

Het ontwerp van de vorken voor bio-fietsen en e-bikes verschilt op het eerste gezicht niet, maar - net als bij andere fietsonderdelen - zijn er speciale e-bike versies. E-bike vorken zijn robuuster gebouwd, zodat ze het hogere gewicht dat een e-bike met zich meebrengt, blijvend kunnen dragen. De hogere snelheden betekenen ook een grotere belasting van het materiaal, en vooral remmanoeuvres vereisen een bijzonder duurzame constructie.

Dit is wat je moet weten over fietsvorken

  1. De vork moet passen!

Op de een of andere manier moet de vork in het frame passen, hier zijn er verschillende ontwerpen die NIET compatibel zijn. De stuurbuis moet passen op de balhoofdbuis van de fiets, er zijn niet alleen verschillende buitendiameters (zoals 1 inch, 1-⅛ inch etc.), en verschillende stuurpenlengtes, maar ook verschillende systemen zoals draad, Ahead of Tapered. In de specificaties van onze fietsvorken vindt u de exacte details van de kenmerken die de individuele producten met zich meebrengen. 

Als u een nieuwe vork wilt kopen, moet deze passen bij de wielmaat van uw fiets. Het is echter niet alleen de diameter die hier telt, d.w.z. de wielmaat. De bandenspeling of de maximale bandbreedte van de vork bepaalt hoe dik uw banden mogen zijn.

      .
      1. De assen

De vork moet niet alleen aan het frame, maar het wiel ook aan de vork. Daarom zijn uitvaleinden (de onderste uiteinden met het houvast voor de as) gebouwd voor verschillende assen.

      .
      1. De rembevestigingen

        .

Op de vork is de voorvelgrem of een schijfrem gemonteerd. De vork heeft de overeenkomstige bevestigingspunten voor deze af-fabriek. 

      1. Vork Geo - Wat is de caster?

De casterhoek is de helling van de as ten opzichte van het wegdek. Het beïnvloedt de stuureigenschappen van de fiets; een grote casterhoek zorgt voor een zeer goede stabiliteit in rechte lijn, maar vereist meer kracht om te sturen. Een kleine casterhoek maakt de motorfiets gemakkelijker te besturen, maar hij spoort minder goed. U kunt het zwenkwiel van uw nieuwe vork en dus de kenmerken ervan naar eigen voorkeur kiezen. Hoe minder een vork gebogen is (vorkbuiging of rake genoemd), hoe groter het caster.

      1. Heeft een verende voorvork zin op een toer- of stadsfiets?

De montage van een verende voorvork verhoogt het rijcomfort aanzienlijk en verende voorvorken zijn dan ook te vinden op tal van toer- en stadsfietsen. Ze bufferen echter niet alleen stoten, maar ook uw bewegingen. Dit betekent dat snelheid en bereik je meer vermogen kosten. Daarom moet u ervoor zorgen dat het verende element niet te veel slag heeft en, in het beste geval, kan worden geblokkeerd. Op die manier kun je de vork gewoon blokkeren op ritten waar geen vering nodig is en wordt de efficiëntie ineens een stuk beter. Aangezien er bij het trappen geen energie in de vering wordt opgenomen, is er een optimale krachtoverbrenging.

      1. Wat is een lock-out?

Met een verende voorvork met lock-out kunt u het verende element blokkeren, d.w.z. de verende voorvork veranderen in een starre voorvork.  Deze functie is erg handig op trekkingfietsen of mountainbikes, omdat u zo uw fiets kunt aanpassen aan de gesteldheid van de ondergrond. Op ruwe grond kunt u uzelf trakteren op een extra portie vering, en op gladde wegen zult u beter opschieten.

 

      1. Onderhoud en verzorging

De verende voorvork is een gevoelig onderdeel van uw fiets. Daarom moeten de ophangingselementen van uw fiets van tijd tot tijd worden onderhouden. Regelmatige vervanging van afdichtingen en olie is essentieel voor constante prestaties. Luchtgeveerde vorken moeten af en toe worden bijgesteld met een schokdemperpomp. Voor uitgebreid onderhoud bieden wij in onze winkel een breed assortiment onderhouds- en verzorgingsproducten, nieuwe afdichtingen en kleppompen aan. Een jaarlijkse professionele vorkverzorging wordt ten zeerste aanbevolen.

      1. Lowrider oogjes

Er zijn extra schroefogen, vooral op vorken voor trekkingfietsen, waarmee u lowriders, d.w.z. vorkdragers, kunt bevestigen.

Hoe vind je de juiste voorvork voor je fiets?

  • Wilt u een verende voorvork of een stijve voorvork?
  • Welke wielmaat heeft uw fiets?
  • Hoe breed moet je band zijn, hoeveel speling heb je nodig?
  • Welke vorkgeometrie past bij uw fiets? Trefwoordverspreider ...
  • Welke rembevestiging heeft u nodig?
  • Welke as wilt u monteren? Welke uitvaller heb je nodig?

Als u een verende voorvork wilt kopen, helpen deze aanvullende vragen u bij uw keuze:

      • Welke verende voorvork wilt u? Luchtpatroon of stalen veer?
      • Hoeveel reistijd heeft u nodig?

Koop de juiste vork in onze online winkel

      .

In onze winkel bieden wij u niet alleen een uitgebreid assortiment starre vorken en verende voorvorken van Rock Shox & Co. maar ook een groot assortiment accessoires, gereedschap en schokpompen, zodat u uw verende voorvork optimaal kunt onderhouden. U kunt hier ook kleine onderdelen en adapters vinden die op uw verende voorvork passen.

Er zijn veel fabrikanten op de markt van verende voorvorken die in de loop der jaren naam hebben gemaakt en een cultstatus hebben bereikt. De toppers in de mountainbike-sector zijn ongetwijfeld Rock Shox en Fox. Maar veel andere bedrijven winnen ook aan populariteit. Zo zijn er de verende voorvorkfabrikanten Marzocchi, Manitou of de stijve voorvorkfabrikanten Salsa, Point-Racing en Surly. Natuurlijk zijn er ook andere fietsonderdelen zoals wielen, frames en stuur in de BMO fietsenwinkel verkrijgbaar. We hebben veel verschillende vorkmodellen en fietsonderdelen voor u op voorraad, veel plezier bij het zoeken!