Geen resultaten gevonden voor de filter!

De fietsnaaf - Meer dan alleen het middelpunt van het wiel!

Naast fietsvelgen en Speichen zult u ook een fietsnaaf nodig hebben. Door de permanente verdere ontwikkeling van naven en de uitbreiding van asnormen, kunt u in onze shop kiezen uit een groot aantal mogelijkheden. Belangrijke criteria voor de keuze van een naaf zijn stabiliteit, lage rolweerstand door hoogwaardige lagers en eersteklas afdichtingen.

U mag de omstandigheden van uw fiets en het gebruiksgebied niet uit het oog verliezen. Voor een singlespeed bike bijvoorbeeld, heb je een naaf nodig zonder cassettehouder. De bevestiging van de schijfrem moet ook in aanmerking worden genomen, evenals de breedte en diameter van de as. Er moet ook rekening worden gehouden met de compatibiliteit met het tandwielsysteem en het aantal gaten.

Socketnaven bieden maximale stabiliteit en stijfheid

Naaf voor de klassieke quick release Natuurlijk bieden wij ook voornaven en achternaven achternaven voor thru/bolt assen. In combinatie met een steekas kunt u maximale stijfheid, stabiliteit en stuurprecisie op uw fiets bereiken. Intussen worden voorwielnaven met vastgeschroefde assen ook gebruikt op all-mountain en crosscountry fietsen.

Als je echt uit je dak wilt gaan, bijvoorbeeld bij het freeriden of downhillen, dan kun je niet om een voorwielnaaf met 20 mm steekas heen! Maximale stijfheid en stabiliteit zijn gegarandeerd voor uw mountainbike ! Vergeet niet dat uw vork of de as ook bestemd moet zijn voor de naaf in dit geval! U kunt meer fietsonderdelen vinden in onze Online Shop.

MTB-naven

De naven van mountainbikes zijn ongelooflijk divers en verschillend, want afhankelijk van het gebruiksgebied zijn er verschillende feiten waar je op moet letten. De belangrijkste vraag is of u schijfremmen wilt gebruiken of niet. Bij schijfremmen moet aan de linkerzijde van de fietsnaaf een schijfhouder voor de remschijven worden geïntegreerd. Shimano, bijvoorbeeld, gebruikt het centrelock systeem op een Deore XT wiel, terwijl alle andere remfabrikanten het klassieke 6-gaats bevestigingssysteem met kleine bouten gebruiken.

Mountainbikes gebruiken bijna altijd een verende voorvork. Deze hebben verschillende bevestigingen voor het wiel of de naven, dus je moet hier goed opletten. Er zijn quick-releases, 10 mm assen, 12 mm assen, 20 mm steekassen en 15 mm steekassen, maar zelfs deze verschillen in de manier waarop ze zijn bevestigd.

Een ander belangrijk aspect is dat het aantal gaten in de naaf overeenkomt met dat van de velg, omdat dit de enige manier is om ervoor te zorgen dat de spaken er goed in komen te zitten.

Naast de verschillende montagetypes zijn er ook verschillende cassettebevestigingssystemen voor bijvoorbeeld 10-versnellingen of 11-versnellingen. Je moet dus goed opletten welke versnellingsgroep je motor heeft.

Singlespeed & Fixie naven

Voor een singlespeed-fiets heb je een naaf zonder cassettehouder nodig, omdat er maar één tandwiel wordt gebruikt. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat je een freewheel hebt. Koop je echter een gewone naaf met cassettebevestiging, dan is dat geen probleem, want wij hebben tal van Singlespeed kits in onze shop waarmee je de naaf kunt aanpassen. Om dit te doen, schuift u gewoon grotere afstandsringen voor en achter het individuele tandwiel en een cassette-naaf wordt een singlespeed-naaf.

Voor fixies daarentegen is het bijzonder belangrijk dat de naaf een starre tandwielbevestiging heeft zonder freewheel. 

Singlespeed- en fixiefietsen hebben vaak schroefassen met een schroefdraad van 10 mm, vanwege de horizontale uitvaleinden op het achterwiel. Deze kunnen sterk worden vastgezet en kunnen dan nauwelijks wegglijden, wat vooral voor de zogenaamde "skidden" van fixie rijders enorm belangrijk is.

Hubs voor stadsfietsen

Bij moderne stadsfietsen worden vaak dynamo's in de naaf van het voorwiel gemonteerd om het verlichtingssysteem van stroom te voorzien. Het is belangrijk te controleren of de eventueel aanwezige stekkers ook op uw verlichtingseenheid passen.

De naafversnelling

Een andere bijzonderheid op het gebied van fietsnaven is de naafversnelling, waarbij de naaf van het achterwiel een 3-8, in uitzonderlijke gevallen van de firma Rohloff ook tot 14, versnelling bevat.

In onze online shop bieden wij veel verschillende naven voor het voor- en achterwiel aan.